Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Komunikaty

Co planujemy?

MARZEC

  1. Zwierzęta z dżungli i sawanny.
  2. Zwierzęta naszych pól i lasów.

III. Marcowa pogoda.

  1. Wiosenne przebudzenie.

 

Zamierzenia wychowawcze:

Tydzień I

Dziecko:

  • wskazuje Afrykę na mapie, wymienia wybrane zwierzęta na tym kontynencie,
  • rysuje pastelami olejnymi;
  • wypowiada się na temat ogrodu zoologicznego;
  • wymienia nazwy zwierząt egzotycznych;
  • rytmicznie recytuje wiersz,
  • sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
  • podaje wiadomości na temat zwierząt egzotycznych;
  • rozwiązuje i układa zagadki;
  • z uwaga słucha opowiadania;
  • opisuje wybrane zwierzęta egzotyczne: ich wygląd, sposób odżywiania; poznaje znaczenie słów: roślinożerne, mięsożerne;
  • bada właściwości banana: jego kształt, wielkość, kolor, ciężar, strukturę powierzani, smak;
  • uważnie słucha pytań dotyczących tekstu wiersza i udziela na nie odpowiedzi.

Tydzień II

Dziecko:

  • wypowiada się na temat życia pszczół i ich znaczenia w życiu człowieka;
  • wykonuje plaster miodu, wycina i koloruje sylwetę pszczoły;
  • wypowiada się na temat zwierząt mieszkających w lesie;
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące na polu;
  • śpiewa piosenkę;
  • akompaniuje do piosenki na określonych instrumentach perkusyjnych;
  • podaje charakterystyczne cechy ssaków, ptaków i owadów;
  • segreguje sylwety zwierząt wielokrotnie – każdorazowo według innych cech;

Tydzień III

Dziecko:

  • wyjaśnia znaczenie witamin dla zdrowia człowieka;
  • rozpoznaje i nazywa produkty żywnościowe bogate w witaminy;
  • wykonuje sylwetę cebuli;
  • wymienia zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pogody wczesną wiosną;
  • poprawnie odczytuje znaki synoptyczne;
  • wykonuje zegar pogody;
  • wymienia i nazywa części garderoby, ubiera się odpowiednio do pogody;
  • ilustruje tekst piosenki ruchem;
  • liczy elementy zbioru;
  • wyjaśnia, na czym polega zwyczaj pożegnania zimy;
  • opisuje wygląd kwitnącej wierzby;
  • wykonuje obrazek przedstawiający bazie;

Tydzień IV

Dziecko:

  • wymienia właściwości ziemi i piasku;
  • wymienia i rozpoznaje na zdjęciach kwiaty doniczkowe;
  • wykonuje kompozycję kwiatową w wazonie według instrukcji N.;
  • wymienia i wskazuje charakterystyczne, pierwsze oznaki wiosny;
  • rozpoznaje i nazywa pierwsze wiosenne kwiaty;
  • wymienia oznaki wiosny, o których była mowa w tekście;
  • odszukuje na obrazku oznaki wiosny i je nazywa;
  • uczestniczy w zabawie przy piosence;
  • podaje nazwy zwierząt; wyjaśnia, jak zwierzęta spędzają wiosnę;
  • odgrywa scenki teatralne z użyciem rekwizytów;
  • dostrzega w lusterku efekt odbicia i symetrii;
  • wykonuje przestrzenną sylwetę tulipana.

Wiersze

MARZEC

„Witaminowe abecadło” – S. Karaszewski

Oczy, gardło,włosy, kości
zdrowe są, gdy A w nich gości.
A – w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.
B – bądź bystry, zwinny, żwawy
do nauki i zabawy.
W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.
Naturalne witaminy,
lubią chłopcy i dziewczyny,
bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.
C – to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C – porzeczka i cytryna,
świeży owoc i jarzyna.
Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz je z rybą, jajkiem, mlekiem.
Na krzywicę D jest lekiem.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Mleko, mięso, jajka, sery,
w słońcu marsze i spacery.

„Wiosenna pobudka” – A. Widzowskiej

Wiosna obudziła misia.

Motyl mu na nosie przysiadł.

– Wstań, niedźwiadku! Podaj łapkę.

Zdejmij futro, szal i czapkę!

– Aaaaaaa! – miś ziewnął, wyszedł z jamy.

– Cześć, motylku nakrapiany.

Obudziłeś już borsuka?

Bo już wiosna do drzwi puka!

Borsuk wąchał kwiat sasanki

i z krokusów robił wianki.

pięknej pani borsukowej!

Obudziły się świstaki,

przyleciały śliczne ptaki:

boćki, gęsi i kukułki.

– Fruń, skowronku, po jaskółki!

Kwitną bazie i pierwiosnki:

– Chcemy słonka! Chcemy wiosny!

Wtem zaspany jeż nadchodzi.

  • Gdzie jest… zima? O co chodzi…?

 

„Pokaż, pokaż, marcu, co tam mieszasz w garncu” – E. Stadtmüller

Pokaż, pokaż, marcu, co tam mieszasz w garncu.-

– Mieszam śniegi, mieszam deszcze,

więc na świecie zimno jeszcze.

Szarobure dni,a wiosenka śpi.

Pokaż, pokaż, marcu,co tam mieszasz w garncu.

  • Chociaż chłodno jest na razie,
  • już na wierzbach kwitną bazie, słońce uśmiech śle.
  • Wiosno, pospiesz się! -Pokaż, pokaż, marcu,co tam mieszasz w garncu.

 

„ Afrykański masażyk”

Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze (rysowanie koła)

Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie (rysowanie dwóch małych kół)
Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie palcami chodu słonia)
Przy palmie siedzi małpa  po głowie się drapie (drapanie)
A ja  przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)
Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie delikatnie pięściami)
Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur)

Cała nasza grupa w namiocie się skryła. (rysowanie trójkąta)

Zagadki:

Kot ogromny, pręgowany.
Bywa w cyrku – tresowany. (tygrys)

Chociaż zawsze trąbę nosi,
nikt o koncert go nie prosi. (słoń)

Jest królem,
lecz nie w koronie,
ma grzywę,
choć nie jest koniem. (lew)

Jest wielki, garbaty.
Lecz potrafi jak tragarz
dźwigać ciężki bagaż. (wielbłąd)

Gdy zobaczysz ją w ZOO,
robi Ci się wesoło.
Skacze, broi, miny stroi,
ludzi wcale się nie boi. (małpa)

Piosenki

MARZEC

„Na sawannie” – sł. i muz. K. Gowik

  1. Na sawannie słońce piecze, szumią trawy,

a zwierzęta mają swoje różne sprawy.

Chodzą, biegną i pływają, i fruwają,

więc zobaczmy, jakie ważne sprawy mają.

Gepard głośno chwali się, że jest najszybszy.

Nosorożec martwi się, że jest najbrzydszy.

Zebra twierdzi, że jest tutaj najpiękniejsza,

a żyrafa, że jest przecież najmądrzejsza.

Ref.: Bo to sawanna jest, sawanna pełna słońca.

Bo to sawanna życiem zwierząt tętniąca.

Bo to sawanna tak gorąca, że dla ochłody

zwierzaki ciągle wskakują do wody.

Chlup, chlup, chlup, chlup.

Chlup, chlup, chlup, chlup!

  1. W cieniu wielkich baobabów śpią lamparty.

Hieny dziś opowiadają sobie żarty,

a pod palmą przyczaiła się pantera.

Na akacji siedzi sęp i myśli zbiera.

Na sawannie dzień jak co dzień, bez pośpiechu,

trochę żartów, trochę kłótni, trochę śmiechu.

Na sawannie słońce piecze, szumią trawy,

a zwierzęta mają swoje różne sprawy.

 

„W lesie” – sł. i muz. J. Kucharczyk

  1. Lubię spacerować po lesie zielonym,

obserwować żuki, biedronki i pszczoły.

Kwiatkiem się zachwycić, spróbować poziomkę,

słuchać, jaki piękny las nam daje koncert.

Ref.: Las tak pięknie szumi – szu, szu, szu, szu, szu,

  1. strumyk wody toczy – chlupu, chlupu, chlup.

Pszczoły, osy bzyczą – bzy, bzy, bzy, bzy, bzy,

ptaszek gdzieś zaśpiewa – tirli, tirli, li.

Kukułeczka kuka – kuku, kuku, kuku,

dzięcioł w drzewo stuka – stuku, stuku, stuk.

Cicho jeż przemyka –tupu, tupu, tup.

Leśna gra orkiestra, leśny śpiewa chór.

Leśna gra orkiestra, leśny śpiewa chór.

  1. Tu rosną paprocie, tam mech, jak dywanik,

i leśne jeżyny, i słodkie maliny.

Pod listkiem się schował muchomor czerwony

białymi kropkami pięknie przystrojony.

Ref.: Las tak pięknie szumi –szu, szu, szu, szu, szu .

 

„Żartowniś marzec” – sł. i muz. K. Gowik

  1. Idzie marzec poprzez pola i łąki podmokłe,

a ubranie ma od deszczu prawie całkiem mokre.

Gwiżdże sobie wesolutko, skacze tak radośnie!

Tu napsoci, tam napsoci swojej cioci, wiośnie.

Ref.: W marcu, w marcu jest jak w garncu,

Tak i pogodowy sos!

Kto nie wierzy, ten dostanie prztyczka w nos!

Kap, kap, kap, kap – deszcz.

Ciap, ciap, ciap, ciap – śnieg.

Puk, puk, puk, puk – grad.

Uuuuu – wiatr!

  1. Wiosna wzięła się pod boki,

dzieci jest jej szkoda.

– Oj, ty marcu łobuziaku, co to za pogoda!

Dzieci chcą iść do ogrodu, chcą iść na spacerek.

Przydałby się promyk słońca i ciepły wiaterek.

Ref.: W marcu, w marcu…

  1. Marzec skoczył hop! pod chmury

i mówi do cioci:

– Ciociu wiosno, zaraz słońce cały świat ozłoci.

Ale to jest przecież nudne, gdy tak słońce świeci.

Deszczu, śniegu, gradu troszkę rzucę więc na dzieci!

Ref.: W marcu, w marcu…

Galeria

Kadra

Grupa III 

mgr Danuta Kaczmarczyk Wychowawca
mgr Urszula Herok-Musialik Wychowawca
Pani Renata Źrebiec Pomoc nauczyciela