Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Komunikaty

Co planujemy?

PAŻDZIERNIK

Tydzień:

  1. Jesień w sadzie.
  2. Jesień na działce.
  3. Nasze rodziny.
  4. Nasi domowi ulubieńcy.

 

Zamierzenia wychowawcze:

Tydzień I

Dziecko:

  • rozpoznaje wybrane owoce oraz nazywa drzewa owocowe,
  • rozpoznaje i nazywa literę o: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • wykonuje ćwiczenia z piłką,
  • liczy w zakresie sześciu,
  • łączy ze sobą różne elementy w celu utworzenia jednej całości,
  • nazywa owoce,
  • maluje sylwety owoców,
  • rozpoznaje i nazywa cyfry 1 i 2,
  • wykonuje sałatkę owocową,
  • stosuje liczby – pojedynczą i mnogą,
  • stosuje nazwę owoce egzotyczne,

Tydzień II

Dziecko:

  • rozpoznaje i nazywa warzywa,
  • wypowiada się na podany temat, tworzy proste dialogi,
  • rozpoznaje i nazywa literę a: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • wykonuje ćwiczenia ruchowe,
  • zna pory dnia; opowiada historyjkę z uwzględnieniem kolejności zdarzeń,
  • śpiewa piosenkę i rytmicznie klaszcze,
  • wymienia części warzyw i określa, w jakiej postaci nadają się do spożycia,
  • kisi ogórki i kapustę,
  • rozpoznaje i nazywa cyfry: 1, 2, 3,
  • podejmuje zaproponowane działania, analizuje je, wyciąga wnioski

Tydzień III

Dziecko:

  • wypowiada się na określony temat,
  • rozpoznaje i nazywa literę m: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • prawidłowo wykonuje ćwiczenia,
  • wymienia członków swojej rodziny,
  • wykonuje ćwiczenia artykulacyjne rozwijające aparat mowy,
  • segreguje przedmioty według określonych cech i układa je zgodnie z zaproponowanym rytmem,
  • interpretuje muzykę ruchem,
  • prawidłowo nakrywa do stołu,
  • rozpoznaje i nazywa kwadrat,
  • wykonuje ćwiczenia,
  • rozpoznaje wybrane zawody; wypowiada się na temat pracy zawodowej swoich rodziców,
  • podaje przykłady pozytywnych i negatywnych wpływów wiatru na środowisko przyrodnicze.

Tydzień IV

Dziecko:

  • wypowiada się na dany temat,
  • mówi wyraźnie,
  • rozpoznaje i nazywa literę e: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • wypowiada się na temat psich zwyczajów,
  • wypełnia ograniczoną konturem powierzchnię ścianki wełny,
  • reaguje ruchem na opadającą i wznoszącą się melodię,
  • określa liczebność danego wzoru,
  • łączy ze sobą różne elementy według własnych pomysłów,
  • rozpoznaje i nazywa cyfry: 1, 2, 3, 4.
  • sprawnie wykonuje ćwiczenia,
  • dokarmia zwierzęta.

Wiersze

PAŹDZIERNIK

  1. Konopnicka „Jesienią”.

Jesienią, jesienią

sady się rumienią:

czerwone jabłuszka

pomiędzy zielenią.

Czerwone jabłuszka,

Złociste gruszeczki

Świecą się, jak gwiazdy

 

pomiędzy listeczki.

Pójdę ja się, pójdę

pokłonić jabłoni,

Może mi jabłuszko

w czapeczkę uroni!

Pójdę ja do gruszy,

nadstawię fartuszka,

może do niego wpadnie

jakaś śliczna gruszka.

Jesienią, jesienią

sady się rumienią:

czerwone jabłuszka

pomiędzy zielenią.

 

  1. Koczanowska „W jesiennym ogrodzie”

Dojrzałe, kolorowe, słońcem malowane,

witaminek pełne i najzdrowszych soków,

dorodne warzywa śmieją się, żartują,

bo jesień jest na działce najpiękniejsza w roku.

Marchewki i pietruszki plotkują cichutko,

buraczki i ziemniaczki kłócą się zawzięcie,

gdyż ogromna, ruda i pękata dynia

zasłoniła im słońce i zajęła miejsce.

Czerwone pomidory, ogórki zielone

rozmawiają z fasolką, co weszła wysoko,

by spojrzeć na cały ogród kolorowy

i pomachać płynącym po niebie obłokom.

 

Rymowanka – „Kosz warzyw”

Mam tu koszyk, jeszcze pusty,

lecz za chwilę coś się stanie,

pełno warzyw w nim znajdziecie ,

przyjrzyjcie się im, drogie dzieci.

Tu jest burak, kalafiorek

I ziemniaków pełen worek.

Niedaleko od pietruszki

leżą kapuściane główki.

Marchew, seler, pomidory

I cebuli pełne wory.

Czosnek, dynia, kukurydza

Swoim pięknem nas zachwyca.

Por, sałata, tam ogórki

I rzodkiewek małe kulki.

Kosz jesienny, kosz wspaniały

smacznych warzyw jest już cały.

A warzywa zdrowie dają

– przedszkolaki je zjadają.

Ćwiczenia logorytmiczne – W sadzie.

Dzieci poruszają się zgodnie ze słowami rymowanki.

Idziemy do sadu, cichutko tupiemy,

kucamy, a teraz leciutko biegniemy.

Gdy w górę skoczymy, jabłuszko zerwiemy

i, siedząc na trawie, ze smakiem je zjemy.

Dwa kroki na prawo, dwa kroki na lewo,

dokoła obejdźmy stojące tu drzewo.

Na plecach poleżmy z nogami do góry,

popatrzmy na niebo, jak płyną tam chmury.

 

„Wiersz dla Mamy” I. Landau

Moja kochana mamusiu!
To dla ciebie ten wierszyk,
dla ciebie słońce i chmury,
dla ciebie tęcza i wietrzyk.
Wiosną i latem – kwiaty,
jesienią – liście jesienne…
Bądź szczęśliwa, mamusiu,
dziś, jutro i codziennie!

 

„Kim jestem?” T. Fiutowskiej:
Dla mamy jestem synem,
dla taty też.
Dla Ciebie jestem bratem
– to dobrze wiesz.
Dla prababci jestem prawnukiem.
Dla babci i dziadka wnukiem bez „pra”.
Kim jestem dla innych?
Ha!
Dla Tomka jesteś kolega.
On dla Ciebie też.
Dlaczego? Nie mówi przecież do mnie kolego.
No wiesz?
Dla pani w przedszkolu
jesteś starszym zuchem…
dobrze, że już dla nikogo
nie jesteś… maluchem.

„Chory kotek” Wanda Grodzieńska

Wyszedł kotek na deszczyk,

Dostał kaszlu i dreszczy.

Boli głowa i oczy,

Nogi w błocie przemoczył.

Kładzie mama koteczka

Do ciepłego łóżeczka.

Bierze synka za rączkę.

– Oj, masz, kotku, gorączkę.

Przyszedł tatuś wieczorem

Z siwym panem doktorem.

– Ratuj panie doktorze,

Bo synkowi wciąż gorzej!

Doktor kotka opukał,

Okulary poszukał

I powiada: „Dam ziółka,
Będzie zdrowy jak pszczółka.
Dam i proszki na dreszcze,
Niech przeleży dzień jeszcze,
Ale lepsze niż proszki
Są na dreszcze kaloszki”

Piosenki

PAŹDZIERNIK

„Pomidorek” sł. H. Łochocka, muz. M. Sawa
1. Wyrósł pomidorek mały i zielony,
pięknie się rozejrzał na obie strony.
Tam czerwony goździk, tutaj różę widzi,
więc się zieloności swojej zawstydził.
Ref: Pomi, pomi, pomidorek,
krasnym okrył się kolorem,
płaszczyk włożył gładki, nowy-
pomi, pomi, pomidorowy.
2. A ten pomidorek,
dobrze jest nam znany,
dobrze jest nam znany, bardzo lubiany.
Bo i kolor ładny, i potrawa zdrowa-
zupa lub sałatka pomidorowa.
Ref: Pomi, pomi, pomidorek,
krasnym okrył się kolorem,
płaszczyk włożył gładki, nowy-
pomi, pomi, pomidorowy.

„Urodziny marchewki” (autor i kompozytor nieznani)
1. Na marchewki urodziny,
wszystkie zeszły się jarzyny.
A marchewka gości wita
i o zdrowie grzecznie pyta. (bis)
2. Kartofelek podskakuje,
burak z rzepką już tańcuje.
Pan kalafior z krótką nóżką
biegnie szybko za pietruszką. (bis)
3. Kalarepka w kącie siadła,
ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze szczerze,
nikt do tańca jej nie bierze. (bis)
4. Wtem pomidor nagle wpada,
kalarepce ukłon składa.
„Moja blada kalarepko,
tańczże ze mną, tańczże krzepko”. (bis)
5. Wszystkie pary jarzynowe
już do tańca są gotowe.
Gra muzyczka, to poleczka,
wszyscy tańczą już w kółeczkach. (bis)

Zabawa przy piosence „Wesoła zabawa”( sł. I muz. D. Szlagowska).
Tupu, tupu, tupu ,tup, tupmy w rytm nóżkami
Klapu, klapu, klapu klap i klapmy rączkami
Tupu, tupu, tupu tup, tupu, tup wokoło
Klapu, klapu ,klapu klap, będzie nam wesoło.”

 

„Maszerują przedszkolaki” (z ilustracją ruchową), Wydawnictwo Akord – Śpiewające Brzdące.
Maszerują przedszkolaki raz, dwa, trzy (2x)
I dziewczyny i chłopaki raz, dwa, trzy (2x)
I trzymają się za ręce raz, dwa, trzy (2x)
Buzie ładnie uśmiechnięte raz, dwa, trzy (2x)
Ref.: Idziesz ty, idziesz ty, idę ja, idę ja
Idę ja, idziesz ty – na raz, dwa, trzy.
Idą rzędem przedszkolaki raz, dwa, trzy (2x)
W pociąg bawią się dzieciaki raz, dwa, trzy (2x)
Na stacyjkę zaraz wjadą fu, fu, fu (2x)
Ciągną wagon z czekoladą mniam, mniam, mniam (2x)
Ref.: Zjesz ją ty, zjesz ją ty, zjem ją ja, zjem ją ja,
Zjem ją ja, zjesz ja ty – na raz, dwa, trzy.
Idą kaczki-przedszkolaczki kwa, kwa, kwa (2x)
Mają chusty i kubraczki ha, ha, ha (2x)
Głośno kaczym dziobem kłapią kłap, kłap, kłap (2x)
I do wody szybko skaczą chlap, chlap, chlap (2x)

Ref.: Skaczesz ty, skaczesz ty, skaczę ja, skaczę ja,
Skaczę ja, skaczesz ty – na raz, dwa, trzy.

„Popatrzcie na jamniczka” – sł. D. Gellner, muz. B. Kolago

Popatrzcie na jamniczka
wyturlał się z koszyczka
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie

ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x

Poszarpał chustkę w róże
i zrobił dwie kałuże
i moją nową lalkę
zaciągnął pod wersalkę

 

ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x

 

A teraz gdzieś ucieka
I szczeka, szczeka, szczeka
Łapiemy więc jamniczka
Niech wraca do koszyczka

 

ref; Bo jak spał, bo jak spał
taką grzeczną minę miał 2x

 

Pod stołem jest koszyczek
W koszyczku śpi jamniczek
Jamniczek sobie śpi, PSS…
Jak się zbudzi będzie zły

Galeria

Kadra

Grupa IV 

mgr Danuta Kaczmarczyk Wychowawca
mgr Urszula Herok-Musialik Wychowawca
Pani Renata Źrebiec Pomoc nauczyciela