Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Komunikaty

Co planujemy?

STYCZEŃ

  1. Mijają dni, miesiące, lata…
  2. Zima i zwierzęta.
  3. Babcia i dziadek.
  4. Projekt

 

Zamierzenia wychowawcze:

dziecko:

  • wymienia tradycje związane z Nowym Rokiem, np.: składanie życzeń noworocznych;
  • wykonuje prace plastyczną techniką rozdmuchiwania tuszu;
  • Ogląda rożne kalendarze, zwraca uwagę na stałe następstwo dni tygodnia, miesięcy i lat;
  • odczytuje obrazkowy przepis kulinarny;
  • sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
  • w skupieniu słucha bajki;
  • wymienia nazwy miesięcy należących do danej pory roku;
  • wymienia nazwy dni tygodnia;
  • wykonuje ćwiczenia według instrukcji;
  • wymienia charakterystyczne cechy poszczególnych pór roku;
  • wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych;
  • podaje informacje na temat wybranych ptaków;
  • wypowiada się na temat związków przyczynowo-skutkowych w historyjce obrazkowej, układa obrazki historyjki obrazkowej;
  • wymienia sposoby pomagania ptakom w czasie zimy;
  • reaguje odpowiednim ruchem na dźwięki: wysokie, niskie, długie, krótkie;
  • śpiewa piosenkę;
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta charakterystyczne dla środowiska leśnego;
  • wyjaśnia, na czym polega praca leśnika;
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta Arktyki, opisuje sposób życia mieszkańców koła podbiegunowego;
  • tworzy zbiory na podstawie podanych cech;
  • maluje farbą plakatową;
  • wymienia tradycje związane z karnawałem;
  • wypowiada się na tle grupy;
  • wymienia nazwy znanych miesięcy;
  • wyjaśnia, dlaczego dziadkowie są znaczącymi osobami w rodzinie i dlaczego należy ich szanować;
  • wyraża zainteresowanie dziadkami;
  • rozwiązuje zagadki;
  • rysuje dla babci i dziadka;
  • rozpoznaje figury geometryczne;
  • przygotowuje niespodziankę dla babci i dziadka;
  • samodzielnie formułuje pytania dotyczące wiadomości, które chciałoby pozyskać;
  • aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych;
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych;
  • tworzy słownik obrazkowo-wyrazowy;
  • łączy karton klejem lub taśmą samoprzylepną;
  • wypowiada się na temat zabawek;
  • aktywnie uczestniczy w zabawach konstrukcyjno-technicznych;
  • liczy zabawki, porównuje liczebności zbiorów;
  • aktywnie uczestniczy w zabawach proponowanych przez N.;
  • kontroluje swoje zachowanie; buduje wielozadaniowe wypowiedzi na temat zrealizowanego projektu.

Wiersze

STYCZEŃ

„Co robią zimą dni tygodnia” T. Fiutowska

Gdy tylko słonko na niebie lśni,

bawią się zimą tygodnia dni.

Poniedziałek – zjeżdża na sankach.

Wtorek – lepi bałwanka.

Środa narty przypina.

Czwartek kije jej trzyma.

Piątek jedzie na ślizgawce,

ciągnięty przez dwa latawce.

Sobota rzuca śnieżkami

i woła niedzielę:

„Hej, baw się z nami!”

A niedziela, choć zdrowa,

pod pierzynę się chowa.

 

 

„Kto pamięta” – I.R. Salach

Leśnik sarnom wyniósł siano
i sól do solniczki,
a wiewiórka chowa w dziupli
swoje smakołyczki.
Lis futerko kupił nowe,
wróble zaś zmieniły piórka.
W sen zapadły jeże, żaby,
śpi już nawet mała pszczółka.
Cisza w lesie coraz głębsza,
pochowały się zwierzęta.
Co też zimą będą jadły?
Czy też o nich ktoś pamięta?
Pan leśniczy dba o sarny
w swej leśnej zagrodzie.
My o ptaki dbać musimy,
lecz w naszym ogrodzie.

 

„Ptasia stołówka” – B. Forma

Przyleciała chuda wrona i stado wróbelków.
Stuku, puku w okieneczko pod rzędem sopelków.
Mamo, mamo, daj mi kaszy, okruszków, słoninki.
Zrobię zaraz stołóweczkę dla ptasiej rodzinki.
Już za oknem jest wesoło, a dziobków stukanie
mówi: stuk, puk, dziękujemy i tobie i mamie.

 

„Ptaki zimą” – I.R. Salach

 

Zawitała mroźna zima,

idą długie szare dni.

Ciężko będzie znowu ptakom,

więc pomagać trzeba im.

Wysypiemy ziarno wróblom,

a sikorkom skwarki,

by na wiosnę zaśpiewały,

jak im dzieci pomagały.

 

„Sen o balu” – D. Gellner

Ach, ten bal! Ach, ten bal!

Popatrz, ile tańczy par!

Jedwabne pończoszki,

paseczki i groszki, przy każdej sukience

wróbelki jak broszki.

Kucyki, warkocze –

tu rude, tam złote,

a płaszczyk królewny

szumiący i śpiewny!

Srebrzyste koronki,

perełki, pierścionki,

kokardy jak róże,

w kokardach biedronki.

We włosach dziewczynki

motyle jak spinki,

a oczy księżniczki

jak czarne guziczki.

Lecz już kończy się bal

i rozpływa się sen –

już na zwodzony most

karetą wjeżdża dzień.

 

 

„Kocham babcię i dziadka” B. Forma

 

Kocham mocno babcię, dziadzia –

to nie żarty, moi mili,

dzisiaj im życzenia składam,

by sto latek jeszcze żyli.

 

Kiedy smutek mnie ogarnia

i wszystkiego mam już dosyć,

wtedy dziadziu mnie przytuli,

o to go nie trzeba prosić.

 

Gdy pomyślę o łakociach,

wtedy babcia coś upiecze.

Muszę przyznać, te wypieki

są najlepsze na świecie.

 

Babcia z dziadziem w wolnych chwilach

przekazują wciąż wytrwale

swym kochanym wnukom, wnuczkom

rad życiowych całą gamę.

 

„Nasza Julka” – P. Beręsewicza

Naszej Julki zręczne palce
wyskubały włosy lalce,
ale może sęk w tym cały,
że się włosy źle trzymały.
Naszej Julki ostre ząbki
poszarpały pieska z gąbki,
ale może winne psisko,
bo podeszło ciut za blisko.

Naszej Julki zwinne stópki
zgniotły globus na skorupki,
ale może gapa mała nabroiła,
choć nie chciała.

Naszej Julki umysł młody

kazał książce wpaść do wody,
ale… Chociaż, mówiąc szczerze,
w żadne „ale” już nie wierzę.

 

Piosenki

STYCZEŃ

„Czasolot”– sł. i muz. K. Gowik

  1. Gdy przyszliśmy do przedszkola ,to był wrzesień.

To był wrzesień, a z nim jesień tak złota jak słońce.

Gdy wakacje się zbliżają, to jest czerwiec.

To jest czerwiec, a z nim lato gorące, pachnące.

A co potem, co będzie potem?

Polecimy sprawdzić to czasolotem!

Ref: Czaso- czaso- czasolot to pojazd, co nie widać go.

Kiedy wsiadasz wrzesień jest, jesieni start i lata stop!

Potem października bieg i bieg listopada.

Grudzień, styczeń niosą śnieg, zima bajki gada.

Wiosną marzec, kwiecień, maj i prawie koniec lotu.

Czerwiec niesie lata czar- wysiadka z czasolotu!

Lipiec- hop! Sierpień-prask!

I znów mamy września czas!

  1. II. Kiedy przyszłam do przedszkola, byłam mała.

Taka mała, że pod stołem mieściłam się cała.

Gdy przyszedłem do przedszkola, byłem mały.

Taki mały, że pod krzesłem mieściłem się cały.

A co potem, co będzie potem?

Polecimy sprawdzić to czasolotem!

Ref: Czaso…..

III. A w ogrodzie przy przedszkolu rosły róże.

Były małe, malusieńkie, a teraz są duże.

A to drzewko, które miało małe listki,

Tak urosło, że w dzień skwarny cień rzuca dla  wszystkich.

A co potem? Co będzie potem?

Polecimy sprawdzić to czasolotem!

Ref: Czaso- czaso- czasolot

 

„Pomóż ptakom” sł. i muz. J. Kucharczyk

  1. Zastukały ptaszki w okno:

„Hejże, hejże, dzieci!

Zima mrozem postraszyła,

śnieżek z nieba leci!

Ref.: Dajcie ptaszkom ziarnek

i okruszków chleba!

Gdy na dworze zima,

ptakom pomoc trzeba!”

  1. Tata zbija z desek karmnik,

chleb szykuje mama,

słonecznika ziarnka dzieci

wsypią tutaj zaraz.

Ref.: Dajcie ptaszkom…

III. Ile ptaków jest w karmniku,

jak bardzo się cieszą!

Za jedzenie świergotaniem

podziękują dzieciom!

Ref.: Dajcie ptaszkom…

 

„Kraina babci i dziadka” – sł. i muz. K. Gowik

  1. Mama w pracy, tata w pracy, mało widzą nas.
    Ale za to babcia z dziadkiem zawsze mają czas.
    Mama w biegu, tata w biegu, śpieszą się co dnia.
    Ale za to babcia z dziadkiem mają niezły plan!
    Drzwi krainy czarodziejskiej otwierają nam!

Ref.: A tam lody kolorowe i zabawki odlotowe,
Karuzela i spacer z psem,
Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!
A tam kotki jak kłębuszki, a tam bitwa na poduszki.
Potem pizza, a może dżem?
Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!

  1. Mama stara się jak może, by być bliżej nas,
    Ale ciągle goni, goni ją ten wstrętny czas!
    Tata stara się jak może, aby z nami być,
    Ale trudno jest na co dzień tak spokojnie żyć.
    Babcia z dziadkiem zapraszają, by się u nich skryć!

Ref.: A tam lody kolorowe i zabawki odlotowe,

       
„Taniec Pajacyków” – sł. i muz. K. Gowik
I. Tańczą Pajacyki
La,la,la, la, la
Tupią im buciki
La,la,la, la, la
Obracają się w kółeczko
Hop, hop, hop, la, la
Na śniadanie piją mleczko
Hop, hop, hop, la, la

II. Bawią się z misiami
Raz dwa, raz i dwa
Tańczą z laleczkami
Hop, hop, hop la, la
A wieczorem zasypiają
Cicho, cicho, sza
I wesoło rano wstają
Hop, hop, la, la, la

Galeria

Kadra

Grupa III 

mgr Danuta Kaczmarczyk Wychowawca
mgr Urszula Herok-Musialik Wychowawca
Pani Renata Źrebiec Pomoc nauczyciela