Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Komunikaty

Co planujemy?

MAJ

  1. Moja miejscowość, mój region.
  2. Moja ojczyzna.
  3.  Łąka w maju.
  4. Święto rodziców.

 

Zamierzenia wychowawcze:

Tydzień I

Dziecko:

  • obserwuje architekturę, piękno krajobrazu w miejscu zamieszkania, wymienia znajdujące się w nim zabytki i ważne instytucje,
  • Uczestniczy w zabawach słownikowych i gramatycznych, rozpoznaje herb oraz ciekawe miejsca w swojej miejscowości,
  • Wymienia zalety życia w małej i dużej miejscowości,
  • Skupia uwagę na przekazie literackim,
  • Uczestniczy w ćwiczenia gimnastycznych,
  • zadaje pytania na temat historii i kultury swojej miejscowości,
  • z uwagą słucha innych i wypowiada się na forum grupy,
  • rozpoznaje i nazywa instrumenty, gra na nich,
  • wymienia nazwy wybranych zawodów,
  • bada i porównuje masy przedmiotów na oko i za pomocą wagi,
  • wykonuje ćwiczenia według instrukcji,
  • wymienia cechy charakterystyczne dla miasta i wsi,
  • wyjaśnia pojęcia adresat, nadawca,
  • konstruuje budowle i klocków, maluje farbami kartonowe pudełka, projektuje elewację.

 

Tydzień II

Dziecko:

  • nazywa i opisuje wygląd polskiego godła i flagi narodowej, śpiewa refren polskiego hymnu,
  • stosuje zwroty: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku,
  • wyjaśnia znaczenie słowa stolica, podaje jej nazwę i opisuje herb Warszawy,
  • bierze udział w zabawach matematycznych,
  • wykonuje układ do piosenki,
  • reaguje na umówione sygnały,
  • wskazuje palcem położenie Polski na mapie Europy,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • opisuje symbole Unii Europejskiej, koloruje rysunek flagi Unii Europejskiej,
  • wymienia polskie symbole narodowe i podaje charakterystyczne cechy,
  • maluje farbami na podkładzie z kaszy jęczmiennej.

 

Tydzień III

Dziecko:

  • ogląda, wącha kwiaty, słucha różnych odgłosów na łące, opisuje swoje wrażenia,
  • opisuje charakterystyczne cechy łąki wiosną,
  • nazywa kwiaty i zioła rosnące na łące, występujące na niej zwierzęta,
  • rozpoznaje i nazywa kwiaty rosnące na łące,
  • wyjaśnia w jaki sposób rolnicy wykorzystują łąkę, podaje przykłady,
  • dostrzega symetrię w kształtach owadów,
  • wyjaśnia pojęcie owady, wymienia nazwy owadów żyjących na łące,
  • śpiewa piosenkę,
  • oddaje nastrój utworu muzycznego w piosence,
  • układa i rozwiązuje zagadki,
  • wypowiada się na temat zjawiska tęczy, wymienia kolory występujące w tęczy,
  • rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny zielone,
  • aktywnie uczestniczy w doświadczeniach, wyciąga wnioski,
  • wykonuje przestrzenną sylwetkę biedronki.

 

Tydzień IV

Dziecko:

  • opisuje rolę rodziców w swoim życiu, podaje informacje na temat rodziców, poznaje znaczenie słowa święto,
  • powtarza wiersz z pamięci,
  • wymienia cechy swojej mamy i swojego taty,
  • wykonuje portret rodziców pastelami olejnymi,
  • tworzy zdrobnienia, dobiera określenia przymiotnikowe potrzebne do opisania mamy, formułuje zdania,
  • opisuje wygląd mężczyzny za pomocą określeń przymiotnikowych,
  • wymienia czynności, w których może pomóc tacie,
  • układa zdania do obrazków, kończy rozpoczęte zdania,
  • wypowiada zdanie w podanym rytmie,
  • opowiada o ulubionych zajęciach, zabawach i sportach poszczególnych członków rodziny; wymienia nazwy, w które można się bawić z rodzicami w domu i poza nim,
  • formułuje pełne zdanie,
  • wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wspólnych zabaw.
  • Okazuje swoim rodzicom miłość i szacunek,
  • podaje przykłady niespodzianek dla rodziców; wymienia czynności, w których wykonywaniu może pomóc mamie i tacie,
  • śpiewa piosenki, recytuje wiersze, używając odpowiedniej intonacji głosu, gestu i mimiki.

Wiersze

MAJ

„Dom” –  I. R. Salach

Wiele wiosek, wiele miast

rozrzuconych w Polsce jest.

Takich małych, takich wielkich

bardzo pięknych miejsc.

Czy mieszkanie masz w Warszawie,

czy też domem twoim wioska,

wszyscy dobrze o tym wiedzą,

że to właśnie nasza Polska.

Każde dziecko bardzo kocha

zamieszkania swego miejsce:

domy, sklepy, parki,

szkoły i ulice – te najmniejsze.

Marzę, aby kraj swój poznać

od Bałtyku aż do Tatr, a

gdy zwiedzę Polskę całą,

to do domu wrócę.

 

„Kim Jesteś” – E. Stadtmuller

Czy wiesz, kim jesteś?
– To oczywiste!
– Co jest Ci bliskie?
– Znaki ojczyste:
Ojczyste barwy
-biało-czerwone,
Ojczyste godło
-orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie
Mazurka dźwięki,
No i stolica
– miasto syrenki.
I jeszcze Wisła?
Co sobie płynie,
Raz po wyżynie,
Raz po równinie,
I mija miasta
Prześliczne takie?
Już wiesz , kim jesteś?
Jestem Polakiem.

 

 

„Powiał wietrzyk” – B. Formy

Powiał letni wietrzyk,

łąka zapachniała,

świeżą koniczyną pokryła się cała.

Brzęczą głośno pszczoły,

pracują wytrwale.

Zapylają kwiaty,

nie nudzą się wcale.

Słońce ciepłe blaski

na ziemię wysyła.

Mienią się w nich skrzydła

pięknego motyla.

Na łące tej chciałbym

znaleźć się przez chwilę

i stać się prześlicznym,

barwnym motylem.

 

„Tęcza” – I.R. Salach

Tęcza ma siedem kolorów,

kolorów siedem ma.

Wymienił je Karolek,

wymienię je i ja.

Kolor fioletowy pierwszy przyszedł mi do głowy.

Granatowy kolor ciemny

dla oka jest przyjemny.

Za nim będzie błękit

jak błękitne niebo.

Potem zieleń traw.

Nie pytaj mnie, dlaczego.

Barwa żółta jak słoneczko i pomarańczowa,

na końcu czerwona –

i tęcza gotowa.

„Dla mamy i taty”- fragment wiersza A. Widzowskiej

Z okazji święta Taty i Mamy

dziś uroczyście wam obiecamy:

codziennie sprzątać swoje zabawki,

nigdy nie spadać z wielkiej huśtawki,

od mamy nigdzie się nie oddalać,

groźnych zapałek szust! nie zapalać.

Więcej nie zjemy kwaśnych jabłuszek,

bo wtedy zawsze boli nas brzuszek.

Gdy zobaczymy gdzieś muchomora,

to go nie zerwie żaden przedszkolak!

Będziemy grzeczni i przyrzekamy

słuchać uważnie taty i mamy.

Wyszorujemy ząbki starannie

i nie będziemy wariować w wannie.

Mama nas uczy drogowych znaków,

tata trenuje małych pływaków.

Lecz nikt przez pasy sam nie przechodzi

ani do wody w morzu nie wchodzi!

Od taty wiemy dużo o świecie:

że trzeba czapkę zakładać w lecie,

że się obcego pieska nie głaszcze,

bo czasem groźnie otwiera paszczę.

I na kontakty uważać mamy,

więc się od prądu z dala trzymamy!

Czytacie bajki, gdy księżyc świeci,

rano buziaczkiem budzicie dzieci,

a choć psocimy czasem troszeczkę,

to wciąż jesteśmy waszym Słoneczkiem.

Bo z rodzicami jest zawsze lato,

kochana Mamo, kochany Tato!

 

„Mama i Tata” – J. Koczanowska

Mama i Tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie

Piosenki

MAJ

„To tu” – sł. i muz. K. Gowik

  1. Wokół mnie jest cały wielki świat.

Tyle miast i wiosek, że nie zliczę.

Domy duże, domy małe, różnych ludzi tłum.

A ja mieszkam właśnie tu, właśnie tu!

Ref.: Tu jest mój dom, tu dom swój mam.

I kocham go, i dobrze znam.

Sąsiadka macha ręką w moją stronę.

Znajomy pies przyjaźnie macha strzępiastym ogonem.

Firanka w oknie, a z okna zapach ciasta.

Wszędzie jest podobnie, czy jesteś ze wsi, czy też z miasta.

  1. W moim świecie dobry każdy czas.

Tu znajome kąty i zapachy.

Tu mam skarby i zabawki, krzesło, talerz, stół.

Bo ja mieszkam właśnie tu,właśnie tu!

Ref.: Tu jest mój dom…

  1. Może ktoś pałace chciałby mieć,a ja kocham mój rodzinny domek.

Latem burze, zimą sanki, wiosną zapach bzu.

Ja chcę mieszkać zawsze tu, zawsze tu!

Ref.: Tu jest mój dom…

 

„Jestem Polakiem” – sł. i muz. J. Kucharczyk

  1. Ja jestem Polką, a ty Polakiem.
    Polska jest naszą ojczyzną.
    Kraj taki piękny, od Tatr aż po Bałtyk,
    Nad Wisłą – rzeką błękitną.

Ref: Mieszkamy w pięknym kraju, w Polsce,
A polska leży w Europie,
Więc obok flagi biało-czerwonej
Flaga niebieska w gwiazdki złote.
Kraj nasz jest w Unii Europejskiej,
Wspólnocie przyjacielskich krajów,
Gdzie wszyscy sobie pomagają,
Zawsze wzajemnie się wspierają.

  1. Zwiedzamy Polskę i inne kraje.
    Jak żyje się we wspólnocie?
    W zgodzie, jedności – na pewno bezpieczniej,
    I lepiej, łatwiej, owocniej.

Ref: Mieszkamy w pięknym kraju…

 

„Karuzela na łące” – sł. i muz. K. Gowik

  1. Dzień radosny dziś na łące,

mocno i gorąco świeci majowe słońce.

Dobry humor się udziela,

przyjechała karuzela, będzie wielki bal!

 

Ref: Na majowej łące karuzela

dla biedronki, osy i dla trzmiela.

 

  1. Kwiaty cieszą się z pogody

i sukienki zakładają – to pokaz mody!

Maki, chabry, fiołki, dzwonki.

Na nich muszki i biedronki uśmiech w koło ślą!

 

Ref: Na majowej łące…

 

  1. Pająk nad porządkiem czuwa,

A motylek wraz z rodziną wysoko fruwa.

Pszczoła miód rozdaje wszystkim,

Pachną trawy, zioła, listki i tak cudnie jest!

 

Ref: Na majowej łące…

 

„M jak mama, T jak tata” – muz i sł K. Gowik

  1. Kiedy mama z tatą mają wreszcie dla nas czas,

wtedy co najlepsze dają, bo kochają nas.

Kino, lody, rower, tańce i dni pełne słońca

i wieczorne przytulańce, którym nie ma końca !

Ref.: M jak mama, t jak tata to jest to, co lubię mieć!

Przygód przeżyć na pół świata i następnych tysiąc chcieć!

M jak mama, t jak tata, słowa kwitną niby kwiat.

Wołam siostrę, wołam brata i ruszajmy w wielki świat!

  1. Więc czekajmy z utęsknieniem na te fajne dni,

gdy od rana już wiadomo, że dziś tylko my!

Tylko dla nas mama, tata, gdzieś tam inne sprawy,

gry, zabawy, buźki, noski, w bajek świat wyprawy.

            Ref.: M jak mama, t jak tata…

Galeria

Kadra

Grupa IV 

mgr Danuta Kaczmarczyk Wychowawca
mgr Urszula Herok-Musialik Wychowawca
Pani Renata Źrebiec Pomoc nauczyciela