Komunikaty
Co planujemy?
Październik
1. Idzie jesień…przez ogród i sad.
2. Idzie jesień…do zwierząt.
3. Co z czego otrzymujemy.
4. Idzie jesień…z deszczem.
Zamierzenia wychowawcze:
- opisuje zmiany, jakie zaszły jesienią w sadzie;
- wymienia głoski w słowach osa, Ola; układa schematy;
- opisuje wygląd liter o, O oraz odtwarza ich skład;
- wykonuje pracę plastyczną i inne zadania według podanej instrukcji;
- wymienia najważniejsze informacje związane z życiem i zwyczajami jeża, osy, szerszenia;
- opisuje ilustracje, budując poprawne zdania;
- rozpoznaje owoc, wykorzystując zmysły: wzroku, węchu, smaku i dotyku;
- odpowiada na pytania badawcze;
- reaguje na sygnały;
- układa warzywa, przelicza; w zakresie 6; określa, gdzie jest najwięcej warzyw, gdzie najmniej, o ile więcej/mniej;
- rozpoznaje i nazywa cyfry 1 i 2;
- wykonuje przetwory; wymienia wartości odżywcze przetworów, smakuje wybrane przetwory;
- wykonuje prace zgodnie z poleceniem nauczyciela;
- interesuje się książkami, ogląda je z ustalonymi zasadami;
- wymienia słowa zaczynające się na głoskę a;
- wykonuje pacynki, wycina, wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne;
- słucha w skupieniu i z uwagą opowiadania;
- wyjaśnia w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy;
- wymienia zmiany zachodzące w życiu zwierząt jesienią;
- powtarza prezentowany rytm;
- układa, dodaje i odejmuje owoce leśne;
- rozpoznaje i nazywa cyfrę 3;
- bada w zabawie właściwości różnych gatunków orzechów;
- dostrzega zależności przyczynowo – skutkowe między działaniem a uzyskanym efektem, formułuje wypowiedzi, przedstawiając własne spostrzeżenia; wyciąga wnioski;
- rysuje, maluje farbami, nakleja elementy, uczestniczy w zabawie paluszkowej;
- wypowiada się na temat swojej mamy: opisuje jej wygląd, wymienia zawód, jaki wykonuje;
- wymienia słowa z głoską m nagłosie, wygłosie i śródgłosie;
- opisuje wygląd liter m, M oraz odtwarza ich kształt;
- wie na czym polega praca hutnika, rolnika, mleczarza, sprzedawcy; wymienia korzyści z ich pracy dla społeczeństwa;
- opowiada, z czego otrzymujemy szkło, mleko i cukier; prowadzi obserwacje;
- rozpoznaje i nazywa różne rodzaje ziaren oraz pieczywa, wypowiada się na temat poszczególnych etapów produkcji chleba;
- wypowiada się na temat historyjki obrazkowej, przelicza słowa w wypowiedzi, wypowiada się na forum grupy;
- śpiewa wyraźnie;
- wymienia produkty, które otrzymuje się z węgla i z wełny;
- bada właściwości węgla i wełny za pomocą zmysłów;
- rozpoznaje prostokąt wśród innych figur, opisuje wygląd prostokąta;
- wymienia nazwy liczebników porządkowych;
- koloruje figury, kończy rysowanie linii w figurach, prostuje, zgniata i nakleja papierki po cukierkach, lepi z gliny postać ptaka, składa kartkę w coraz mniejszy prostokąt;
- prawidłowo wymawia poszczególne głoski i grupy spółgłoskowe;
- wymienia głoski w słowach: ekran, Ema, układa schematy;
- opisuje wygląd liter e, E oraz odtwarza ich kształt;
- wyjaśnia zjawiska związane ze stanami skupienia wody;
- poprawnie odmienia rzeczowniki, układa rymy;
- opisuje deszcz za pomocą określeń przymiotnikowych, poprawnie podaje antonimy;
- reaguje odpowiednio na podane hasła;
- rozpoznaje i nazywa cyfrę 4;
- wykonuje ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z [poleceniem;
- ubiera się odpowiednio do pogody;
- odczytuje pogodę zapisaną w postaci umownych znaków;
Wiersze
Październik
„Dary jesieni” I.R. Salach
Zwierzęta do siebie jesień poprosiła
i tak im mówi, co postanowiła:
– Idzie zima, chudy nie przetrzyma,
na zimowe czasy zbierajcie zapasy.
Potem skarby jesienne z torby wysypała,
skarbów się uzbierała górka wcale niemała.
Wiewiórki wzięły orzechy
i szyszek dwa duże miechy.
Ptaki – jagody suszone
i jarzębiny grona.
Dzik postrącał żołędzie –
ale tych zapasów będzie.
Przybyły motyle i trzmiele,
nawet pszczółek małych wiele.
Lecz hojna dotąd jesień
pustą miała już kieszeń.
Żaba i ślimak mały
także nic nie dostały.
Zamyśliła się jesień głęboko,
przymknęła jedno oko
i tak powiedziała:
Kto się doczekał odmowy,
niech zapadnie w sen zimowy.
Ptaki jednak spać nie chciały
i dlatego odleciały.
„Szara pogoda” K. Datkun – Czerniak
Szara chmurka, obok druga,
pełne kropel dżdżu.
Deszczyk pada już od rana,
smutno, smutno mu.
Szare pole, lasy szare,
kiedy pada deszcz.
Szare niebo, łąki szare,
wszędzie szaro jest.
A tu pada, pada, pada
już przez cały dzień!
Oj, deszczyku, już wystarczy,
zmień pogodę – zmień!
Niech rozzłoci się słonecznie
wszystko wkoło nas,
a szarości niech odpłyną.
Już słoneczka czas!
Piosenki
Październik
„Jesienna zagadka” (sł. i muz. K. Gowik)
1. Wiewiórka w dziupli przysiadła i liczy swe zapasy
bo zimą będzie je jadła, gdy śnieg pokryje lasy.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!
Ref.: Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,
co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?
Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?
2. Bociany mówią, że gniazdo nieczynne do wiosny,
a lecą stąd do Afryki, a każdy bocian radosny!
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!
Ref.: Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,
co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?
Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?
3. A jeżyk, gruby jak piłka, podreptał, gdzie lasek rośnie,
zakopał się pośród liści i chrapie tak, śniąc o wiośnie.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!
Ref.: Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,
co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?
Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?
„Kłótnia kaloszy” (sł. i muz. K. Gowik)
1. Pada z nieba deszcz, zimny deszcz.
Wieje z nieba wiatr, zimny wiatr
A moje kalosze po wodzie chlapu-chlap!
A moje kalosze po błocie ciapu-ciap!
Ref: Kap, kap, kap, kap, kap,kap!
Ciapu-ciapu-ciap! (x2)
2.Aż jednego dnia kalosz siadł,
a z kaloszem też jego brat.
I postanowił, że pójdą sobie w świat.
I postanowił, że pójdą sobie w świat.
Ref: Klap, klap, klap
3. Jeden kalosz chciał w sklepie stać,
drugi kalosz chciał w piłkę grać.
Niech ktoś ich pogodzi, bo zaraz pójdę spać!
Niech ktoś ich pogodzi, bo zaraz pójdę spać!
Ref: Kap, kap, kap
4. Prawy kalosz aż tupnął: tup!
Lewy kalosz aż skoczył: siup!
Kto rozsądzi kłótnie, by spokój wrócił tu?
Kto rozsądzi kłótnie, by spokój wrócił tu?
Ref: Kap, kap, kap…
5. No i wreszcie już kłótni kres
Mama mówi: -Chodź witać deszcz!
Pójdziemy po wodzie i dwa kalosze też!
Pójdziemy po wodzie i dwa kalosze też!
Ref: Kap, kap, kap
Galeria
Kadra
Grupa III