Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Komunikaty

Co planujemy?

LISTOPAD

  1. Moja rodzina.
  2. Mój dom.
  3. Moje prawa i obowiązki.
  4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo.

 

Zamierzenia wychowawcze:

Dziecko:

  • wypowiada się pełnymi zdaniami, tworzy wielozdaniowe wypowiedzi;
  • wymienia głoski w słowach igła, Iwo;
  • opisuj wygląd liter i, I oraz odtwarza ich kształty;
  • wykonuje pracę plastyczną,
  • wyjaśnia pojęcie drzewo genealogiczne, tworzy skrócone drzewo genealogiczne(trzy pokolenia swojej rodziny: babcia- dziadek, mama – tata, dzieci);
  • rozpoznaje i nazywa takie wartości, jak np.:miłość, dobro, przyjaźń, uczciwość, odwaga;
  • dokonuje oceny zachowania bohaterów literackich, uzasadnia swoje zdanie, dostrzega i opisuje krzywdę innych ludzi, odróżnia dobro od zła;
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych;
  • podaje informacje na temat zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji;
  • łączy pracę rodziców z otrzymywaniem wynagrodzenia jako źródła budżetu domowego niezbędnego do utrzymania rodziny;
  • śpiewa piosenkę;
  • projektuje pokój przeznaczony do odpoczynku według własnego pomysłu;
  • nazywa figury geometryczne;
  • po przeprowadzeniu eksperymentu formułuje odpowiednie wnioski;
  • wymienia wybrane właściwości magnezu;
  • przedstawia na obrazku aktywny sposób spędzaniu czasu wolnego z rodziną;
  • wykonuje plakat na zadany temat;
  • wymienia głoski w słowach tata, Tomek; układa schematy i modele słów tata, Tomek;
  • opisuje wygląd litery t, T oraz odtwarza ich kształt;
  • wyjaśnia, na czym polegają zawody architekta i murarza;
  • stosuje pojęcia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, na, pod, między; orientuje się na kartce papieru; stosuje pojęcia: nad, obok, u góry, na dole, pierwszy z brzegu, po prawej stronie, po lewej stronie, drugi od góry, po lewej stronie u góry;
  • wyjaśnia, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, pokarm,bezpieczeństwo);
  • wypowiada się na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec zwierząt;
  • wie, na czym polega aranżacją wnętrz; poznaje zawód dekoratora;
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 5;
  • wymienia nazwy wybranych urządzeń domowych wykorzystywanych dawniej i obecnie;
  • wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas użytkowania urządzeń gospodarstwa domowego;
  • potrafi określić stany emocjonalne innych osób;
  • wymienia głoski w słowach dom, Dorota; układa schematy i modele słów dom, Dorota; wymienia słowa zawierające głoskę d, dzieli je na głoski;
  • wie, że – tak jak dorośli – posiada swoje prawa;
  • recytuje wiersz;
  • wypowiada się przed grupą;
  • wypowiada się na temat praw i obowiązków;
  • wymienia prawa, jakie mu przysługują;
  • wyjaśnia, dlaczego nie zawsze może robić to co lubi;
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 0;
  • wymienia prawa dziecka;
  • podaje konsekwencje niewłaściwego ubierania się w stosunku do warunków pogodowych;
  • wymienia sposoby zapobiegania przeziębieniu;
  • wymienia głoski w słowach kot, Kama;
  • opisuje wygląd liter k, K oraz odtwarza ich kształty;
  • nazywa przedmioty służące do utrzymania higieny osobistej oraz porządku w rożnych pomieszczeniach;
  • wymienia nazwy osób, w tym lekarzy, do których można zwrócić się o pomoc;
  • reaguje na zmiany tempa;
  • wymienia zachowania sprzyjające lub zagrażające bezpieczeństwo i zdrowiu;
  • podaje sposoby radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia;
  • wymienia zasady zdrowego odżywiania;
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 6;
  • tworzy kompozycje ze zdrowych produktów, nakleja elementy.

 

Wiersze

LISTOPAD

„Dziwny lokator” – B. Kosmowskiej

To nie do wiary, moi kochani!

Zamieszkał ze mną pan Bałaganik.

Jest wszędzie tam, gdzie jestem ja.

I chyba dobrze już mnie zna!

Całymi dniami rządzi rzeczami,

w pokoju czyni istne tsunami!

Rozrzuca skarpetki, chowa moje spodnie,

nie ścieli łóżka, bo tak jest wygodniej.

Szukam koszulek, sznurówek, grzebienia.

Gdzieś przecież leżą, a nigdzie ich nie ma!

Szukam mych książek i nie znajduję,

pan Bałaganik wciąż mnie zaskakuje.

Rodzice proszą: -Marcinku, kochanie,

zacznij choć trochę dbać o mieszkanie.

 

Zabawa ruchowa – „Gaski, gąski do domu” (autor nieznany)

Zabawa dla większej grupki dzieci. Jedno dziecko zostaje mamą gąską, drugie wilkiem, pozostałe to gąski. Gąski i mama gąska stają naprzeciwko siebie pod przeciwległymi ścianami, z boku – wilk.

Mama woła: Gąski, gąski, do domu!
Gąski odpowiadają: Boimy się!
Mama: Czego?
Gąski: Wilka złego.
Mama: A gdzie on jest?
Gąski: Za górami, za lasami.
Mama: A co on je?
Gąski: Kości.
Mama: A co pije?
Gąski: Pomyje.
Mama: Gąski, gąski, do domu!

Gąski biegną do mamy, a wilk je łapie. Złapane odchodzą na bok. Ostatnia upolowana gąska w następnej turze zostaje wilkiem.

 

„Ocieplaki”– A. Widzowska

Kiedy lato już odchodzi,

chowa słońce do plecaka,

czas powitać panią Jesień

i do szafy dać drapaka!

Bo tam, w szafie, na dzieciaki!

już czekają Ocieplaki:

:ciepła czapka,

ciepłe bluzy,

spodnie, szalik i rajtuzy,

szale, buty, ciepłe swetry,

stosy skarpet oraz getry.

– Cześć! Ja jestem sweter w paski,

w mig ogrzeję was, golaski.

– Ja na imię mam Polarek,

ze mną nie czuć zimna wcale!

– Jestem czapką z pomponikiem,

chronię dzieci przed wietrzykiem.

-My jesteśmy długie spodnie,

ciepło z nami i wygodnie,

a gdy wokół braknie słonka,

grzejcie ręce tu, w kieszonkach.

-Cześć! Jesteśmy rękawiczki,

kolorowe jak księżniczki.

Zimno jest? My, dobre wróżki,

ocieplimy wam paluszki.

Kiedy jesień robi pa, pa,

miś szykuje się do zimy,myślcie o nas, Ocieplakach,

o w tej szafie się nudzimy

 

„Prawa i obowiązki”– Iwona Fabiszewska

Słuchajcie wszyscy, duzi, mali,

to bardzo ważna sprawa!

Ludzie dorośli dla wszystkich dzieci

stworzyli mądre prawa.

Lecz to nie wszystko, moi kochani,

są także obowiązki.

I daję słowo –spytajcie mamę –

zakres ich nie jest wąski.

Lecz jeśli obok przyjaciel stoi

i oczy ma życzliwe,to wykonanie nawet tych trudnych

będzie zawsze możliwe.

 

„Chory kotek” – W. Grodzińskiej

Wyszedł kotek na deszczyk,

dostał kaszlu i dreszczy.

Boli głowa i oczy,nogi w błocie przemoczył.

Kładzie mama koteczka do ciepłego łóżeczka.

Bierze syna za rączkę:

-Oj masz kotku gorączkę.

Przyszedł tatuś wieczorem z siwym panem doktorem

-Ratuj, panie doktorze,bo synkowi wciąż gorzej!

Doktor kotka opukał,

okularów poszukał i powiada:

-Dam ziółka, będzie zdrowy jak pszczółka.

Dam i proszki na dreszcze,

niech przeleży dzień jeszcze,

ale lepsze niż proszki są na deszczyk kaloszki.

 

„Co dla zdrowia?” – I. R. Salach

Każde dziecko: duże, małe,

chce mieć zdrowie doskonałe.

I dlatego dzień zaczyna

słodką, pyszną witaminą.

 

Witaminy znakomite

w tym jogurcie są ukryte.

Samo zdrowie znajdziesz także

w ciemnym chlebie – no a jakże!

Zdrowie drzemie w bobowicie,

więc się czujesz znakomicie

zjadasz płatków porcje całą,

by ci siły przybywało.

 

A więc uwierz mi na słowo,

przedszkolaku mały, duży:

jedz owoce i warzywa,

bo to zdrowiu twemu służy.

Piosenki

LISTOPAD

„Jak dobrze mieć rodzinę” Sł. i muz. J. Kucharczyk

  1. Nigdy nie jestem sam, bo rodzinę mam.

Gdy jest mi smutno i gdy jest źle,

Rodzina wspiera mnie.

Ref: Mama i tata przytulą do serca,

siostra i brat zabawią mnie.

Nawet gdy ktoś mi dokuczy, skarci,

cała rodzina kocha się.

  1. Lepiej i łatwiej żyć,

gdy ktoś obok jest.

Kiedy zrozumie, pocieszy mnie.

I zawsze pomóc chce. / 2x

 

„Magiczne miejsce”(sł. i muz. K. Gowik)

  1. Marzył mi się kiedyś dom z żelków i karmelków,

a przed domem słodki płot z dropsów i wafelków.

Wolę jednak to, co mam, bo już wiem,

że mój dom prawdziwy jest, a tamten był snem.

Ref. Teraz wiem, że mój dom to magiczne miejsce.

W każdym kącie tu i tam bije jego serce.

Tutaj jem, tutaj śpię, tutaj skarby swoje mam.

Tutaj czeka mama, tata, tu nie jestem nigdy sam!

  1. Kto by nie chciał królem być, królem i królewną.

Mieszkać w zamku, złoto mieć i zabawek pełno.

Wolę jednak to, co mam, bo już teraz wiem,

że mój dom prawdziwy jest, a zamek był snem.

Ref.: Teraz wiem…

  1. W czarodziejskim świecie być każdy chciałby przecież.

Zaczarować, co się da, na calutkim świecie.

Wole jednak to, co mam, bo już teraz wiem,

że mój dom prawdziwy jest, inne były snem.

Ref. Teraz wiem…

 

„Lekcja zdrowia” (sł. i muz. K. Gowik)

  1. Dziś tu będzie lekcja zdrowia,

a na lekcji zdrowia ja opowiem wam bajeczkę.

Był raz sobie mały ludzik, co chciał wciąż się brudzić

leniuszkiem był troszeczkę.

A co zrobić chciał? Zaraz powiem wam!

Ref.: W komputerze ciągle bywać och, och, och!

Na kanapie przesiadywać, och, och, och!

Zjadać chipsy i słodycze, och, och, och!

Być brudaskiem sobie życzył, och, och, och!

Trzeba z tym ludzikiem zrobić coś,

by zrozumiał, że mało zdrowy z niego gość!

  1. Już posłuchał ludzik lekcji,

w głowę się podrapał i zamyślił na godzinę.

Wziął szczoteczkę, umył zęby,

potem wszedł do wanny i szczęśliwa zrobił minę.

A co robić chciał? Zaraz powiem wam!

Ref.: Już nie siedzieć w komputerze, tak, tak, tak….

Galeria

Kadra

Grupa IV 

mgr Danuta Kaczmarczyk Wychowawca
mgr Urszula Herok-Musialik Wychowawca
Pani Renata Źrebiec Pomoc nauczyciela