Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Komunikaty

Co planujemy?

WRZESIEŃ

 

  1. Dzień dobry, przedszkole!
  2. Wakacje się skończyły
  3. Koniec lata w sadzie i w ogrodzie
  4. Kolorowy park

 

Umiejętności dziecka:

  • Nawiązuje relacje rówieśnicze, odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej
  • Rozróżnia emocje i radzi sobie z ich przeżywaniem
  • Używa zwrotów grzecznościowych
  • Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek
  • Dostrzega różnice między obrazkami
  • Słucha czytanego tekstu i wypowiada się na jego temat
  • Powtarza krótkie rymowanki i wierszyki
  • Usprawnia aparat artykulacyjny
  • Rozpoznaje literę: o, O
  • Wyróżnia głoskę o w wyrazach
  • Dzieli proste wyrazy na sylaby
  • Jest zainteresowane pisaniem, prawidłowo posługuje się ołówkiem i kredkami
  • Rozpoznaje cyfrę: 1
  • Przelicza elementy
  • Rozróżnia podstawowe figury geometryczne
  • Klasyfikuje przedmioty według wielkości i kształtu
  • Szacuje, używając pojęć jeden, mało, dużo
  • Ustala położenie elementów w przestrzeni
  • Układa przedmioty w rytmy, odczytuje kody
  • Aktywnie uczestniczy w zajęciach umuzykalniających
  • Śpiewa piosenkę
  • Reaguje na sygnały
  • Wypowiada się za pomocą różnych technik plastycznych
  • Wykonuje prace konstrukcyjne
  • Obserwuje zmiany zachodzące w otoczeniu w związku ze zmianą pór roku
  • Posługuje się pojęciami dotyczącymi roślin oraz korzystania z dóbr przyrody
  • Jest zainteresowane pięknem ojczyzny i posiada wiadomości na temat najbardziej znanych miejsc w Polsce
  • Poznaje pojęcie praca, rozumie wartość pracy
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych i zajęciach gimnastycznych.
  • Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabawy
  • Koduje na macie i nie tylko
  • Wykonuje prace plastyczne z materiału przyrodniczego lub produktów wtórnych np. pudełek po jajkach
  • Konstruuje gry planszowe z materiału przyrodniczego np. kółko i krzyżyk.

 

Wiersze

Listopad

Dom rodzinny

Gdy jakiś straszek, strach, straszydło

Chce, żeby życie mi obrzydło,

Przyspieszam kroku, biegnę i…

Przed nosem im zamykam drzwi!

Za tymi drzwiami mama z tatą

Osłabią strachów moc herbatą,

Serdecznym słowem, czułym gestem.

Tam się nie boję. W domu jestem.

/P. Beręsewicz/

 

O prawach dziecka

Niech się każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Który za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,

Stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Próbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi,

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,

I każdego mogą zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały,

Najlepiej jak umiecie.

/ fragm. wiersza M. Brykczyńskiego/

 

 

Chory kotek

Wyszedł kotek na deszczyk,

dostał kaszlu i dreszczy.

Boli głowa i oczy,

nogi w błocie przemoczył.

Kładzie mama koteczka do ciepłego łóżeczka.

Bierze syna za rączkę:

– Oj, masz, kotku, gorączkę.

Przyszedł tatuś wieczorem

z siwym panem doktorem.

– Ratuj panie doktorze,

bo synkowi wciąż gorzej!

Doktor kotka opukał,

okularów poszukał i powiada:

– Dam ziółka, będzie zdrowy jak pszczółka.

Dam i proszki na dreszcze,

niech przeleży dzień jeszcze,

ale lepsze niż proszki są na deszczyk kaloszki.

/ W. Grodzieńskiej/

 

Czyste ręce

Ręce czyste zawsze mam,

o paznokcie krótkie dbam.

Czyste włosy mam i szyję,

no bo się dokładnie myję.

Żeby zdrowym zawsze być,

trzeba się dokładnie myć.

I pamięta każdy zuch:

w zdrowym ciele zdrowy duch.

/I.R. Salach/

Piosenki

WRZESIEŃ

Kalendarz         sł. Maciejka Mazan

muz. P. Pękalski i A. Środa-Pękalska

1.Lecą kartki z kalendarza, szu, szu, szu!

Co dzień nowy dzień się zdarza, fiu, fiu, fiu!

Dni w miesiące się składają, o, ho, ho!

Kto wie, jak się nazywają? Kto? Kto? Kto?

Ref.: Pierwszy miesiąc to jest styczeń,

po nim luty, marzec, kwiecień,

maj i czerwiec, lipiec, sierpień,

a po sierpniu wrzesień, wrzesień!

I październik, i listopad,

w którym opadają liście,

potem grudzień i to koniec

kalendarza oczywiście!

2.Lecą kartki z kalendarza, szu, szu, szu!

Co dzień nowy dzień się zdarza, fiu, fiu, fiu!

A gdy grudzień się już skończy, wtedy co?

To kalendarz nowy otwieramy.

Ref.: Pierwszy miesiąc to jest styczeń…

 

„Życie przedszkolaka”

1.Warto rano się obudzić,

nie grymasić, nie marudzić.

Na pogodę nie narzekać,

bo w przedszkolu kumpel czeka.

Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać

lubię życie przedszkolaka. (2x)

2.Umiem buty tak ustawić,

żeby wiedzieć który prawy.

Umiem po turecku siadać

i samemu zupę zjadać.

Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać

lubię życie przedszkolaka. (2x)

3.Bardzo lubię mój leżaczek

i za mamą już nie płaczę.

Lubię kiedy gra muzyka,

lubię z kolegami brykać.

Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać

lubię życie przedszkolaka. (2x)

 

 

 

O pięknej jesieni    sł.: Maciejka Mazan

muz.: Paweł Pękalski i Agnieszka Środa-Pękalska

1.Gdy się kończy sierpień

i zaczyna wrzesień,

to przychodzi do nas…

Jesień! Jesień! Jesień!

W lasach rosną grzyby,

jabłko się rumieni,

wszystko kolor zmieni

z nastaniem jesieni.

Ref.: O rety, o rany,

z drzew lecą kasztany!

A co po nich będzie?

Żołędzie! Żołędzie!

Oraz, oczywiście,

liście, liście, liście!

2.Z żołędzi zrobimy

małego ludzika.

Na koniu z kasztanów

niech sobie pobryka.

I choć na spacery

szalik już wkładamy,

to jesień jest piękna,

a my ją kochamy.

Ref.: O rety, o rany…

 

 

Galeria

Kadra

Grupa IV to 21 wspaniałych i wesołych dzieci w wieku od 5 do 6 lat. Od 4 lat grupa nazywa się Uszatki. Nasza sala znajduje się na I piętrze po lewej stronie. Sala jest słoneczna i kolorowa. Dzieci z tej grupy są bardzo aktywne i chętnie biorą udział w zajęciach dodatkowych takich jak: angielski, bo uważają się za małych poliglotów; gimnastyce korekcyjnej, bo lubią fikać koziołki i mieć proste plecy. Niektórzy biorą udział w zajęciach z religii.

mgr Marta Dedio Wychowawca
mgr Dorota Krawczyk Wychowawca
Bożena Turewicz Pomoc nauczyciela