Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Komunikaty

Co planujemy?

Maj

 

  1. Moja miejscowość, mój region
  2. Moja ojczyzna
  3. Łąka w maju
  4. Święto rodziców

 

Osiągnięcia dziecka: 

  • wie, jakie obiekty znajdują się w najbliższej okolicy,
  • odpowiada na pytania dotyczące opowiadania,
  • zapoznanie z polską muzyką klasyczną,
  • wie, kim był Fryderyk Chopin,
  • tworzy kompozycje z gazet, kolorowego papieru i innych materiałów plastycznych,
  • używa zwrotów grzecznościowych w odpowiednich sytuacjach,
  • bierze udział w zabawach dramowych,
  • śpiewa refren piosenki,
  • wymienia cztery żywioły,
  • obrysowuje figury geometryczne,
  • numeruje – liczy z zastosowaniem liczebników porządkowych,
  • wykonuje ćwiczenia ruchowe,
  • poznaje otoczenie za pomocą zmysłu dotyku,
  • wykonuje pracę plastyczną,
  • prawidłowo układa artykulatory przy głosce d, h, z, t
  • mówi o symbolach swojej miejscowości (lub gminy),
  • rozmawia o miejscach charakterystycznych dla danego regionu,
  • wykonuje wzory grafomotoryczne,
  • uczestniczy w grach/zabawach zespołowych,
  • wie, jak wyglądają polska flaga i polskie godło, wie, że jest Polakiem,
  • sprawnie rysuje flagę po śladzie,
  • poznaje dwa gatunki motyli i zapamiętuje ich nazwy (cytrynek, paź królowej),
  • śpiewa piosenkę Motylek,
  • opowiada o sposobach spędzania wolnego czasu w różnych miejscach,
  •  zna znaczenie niektórych oznaczeń na mapie,
  • słucha uważnie wiersza o Syrence warszawskiej,
  • koloruje rysunek Syrenki warszawskiej, koloruje herb Warszawy,
  • rozpoznaje flagę Polski,
  • podaje swoje imię i nazwisko, podaje swój adres zamieszkania,
  • potrafi wymienić przynajmniej dwóch mieszkańców łąki,
  • maluje palcami i dłońmi,
  • śpiewa refren piosenki Mała biedroneczka,
  • wykonuje ćwiczenia oddechowe,
  • nazywa wybrane kwiaty rosnące na łące,
  • liczy elementy, zaznacza liczbę elementów za pomocą kropek,
  • rysuje po śladzie i wykleja kwiaty bibułą,
  • wypycha i przykleja elementy obrazka, dorysowuje roślinne elementy łąki,
  •  dekoruje ramkę fotografii kociej rodziny,
  • wykonuje ramkę na fotografię swojej rodziny,
  • opisuje emocje, jakie przeżywa w swojej rodzinie,
  • śpiewa piosenki i rozmawia na ich temat,
  • opisuje przedmioty z użyciem słów mały/duży,
  • bierze udział w ćwiczeniach  słuchowych i muzycznych,
  • dostrzega podobieństwa wśród roślin i zwierząt,
  • nazywa i liczy członków swojej rodziny,
  •  liczy w zakresie 4 (5),
  • wymienia zawody swoich rodziców,
  • wykonuje laurkę dla mamy i taty,
  • odpowiada na pytania dotyczące wiersza,
  • układa puzzle,
  • wie, jak ważna dla niego jest miłość mamy i taty,

 

Wiersze

Kwiecień

 

Wiosenne powroty B. Szelągowskiej

Przyszła wiosna,
a tuż za nią
ptaki przyleciały.
Teraz będą
jak co roku
gniazda zakładały.
Bocian lubi
patrzeć z góry –
dom ma na topoli.
Za to żuraw
wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.

A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka
swoje jajka
niesie do sąsiada.
Tyle ptaków
powróciło
do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!

 


 

 Wielkanoc A. Widzowskiej

– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!

 


 

 Na podwórku B. Szelągowskiej

Gospodyni razem z dziećmi
święconkę szykuje.
O-ho, ho, ho!
O-ho, ho, ho,
jajeczka maluje.
Biega kurka po podwórku
i gdacze z radości.

– Ko, ko, ko, ko.
Ku, ku, ku, ku.
Wita wszystkich gości.
Kogut dumnie pierś wypina.
– Ko, ko, ki, ku.
Ale pięknie wyglądają

twe jajka w koszyku.

 


 

 Wielkanocny stół B. Szelągowskiej

Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości!
Już stół wielkanocny
czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,
baba lukrowana,
tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością,
porządki skończone.

Czas na odpoczynek.
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,
jak każe tradycja,
wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych sercach
miłość ciągle gości.

 


 

 Marsz dla wiosny B. Szelągowskiej

Idzie gąska po podwórku.
Za nią gąski – jak po sznurku.
Idą zgodnie i gęgają,
za swą mamą powtarzają.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Mama gąska zagęgała,
bo przywitać wiosnę chciała.
Małe gąski też gęgały,
wiosnę także witać chciały.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?

Nagle kogut ścieżką wąską
przybiegł za ostatnią gąską.
Gęgać nie potrafi wcale,
za to pieje doskonale!
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Nawet kotka, choć ciut głucha,
też muzyków chce posłuchać.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?

 


 

 Na podwórku H. Bechlerowej

Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek
i króliczek, co skacze,
kurka pstra
i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,

spruł pończochę babciną,
drugi kot
wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra
owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.

 


 

 

Piosenki

Kwiecień

 

Zielona wiosna (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)

1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały.
Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,
kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.

2. Przyleciał bociek, usiadł na płocie
i do drugiego boćka klekoce.
Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,
kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

3. Wszystko usłyszał mały wróbelek
i przetłumaczył na ptasie trele.
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,
wiosna, wiosna jest już wśród nas.

 


 

Pisanki (sł. i muz. B. Forma)

1. Pisanki, kraszanki,
piękne, kolorowe,
czerwone, niebieskie,
żółte i brązowe.

Ref.: Święta, święta, święta,
jajka malowane,
każdy do koszyczka
pisankę dostanie.

2. Dziś na nich malują
dzieci kogucika,
który się wygrzewa
w słoneczka promykach.

Ref.: Święta…

3. Na stole świątecznym
kurczątka, baranki,
na białym obrusie
są nasze pisanki.

Ref.: Święta…

 


 

Kurki trzy (sł. H. Rostworowski, francuska melodia popularna)

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, w środku druga,
trzecia z tyłu, oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
raz, dwa, raz, dwa w pole szły!

 


 

Wiosna na wsi (sł. i muz. B. Forma)

1. Kogut głośno pieje,
gładzi piękne pióra.
– Ko, ko, jestem głodna –
woła pani kura.

Ref.: Kukuryku, ko, ko, ko,
gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa,
mu, mu, iha, iha.
Kto nam dziś śniadanie da?

2. Na podwórku gęsi
i małe kaczuszki
tup, tup przytupują,
mają puste brzuszki.

Ref.: Kukuryku…

 

3. Idzie pan gospodarz,
ciężki worek niesie,
szur, szur sypie ziarna,
wszyscy głodni przecież.

Ref.: Kukuryku…

4. Z gospodarzem wiosna
cichutko przybyła
i pachnącą trawą
łąkę ozdobiła.

Ref.: Kukuryku…

5. Pasą się owieczki,
krowy i barany,
jest już z nami wiosna,
świat się cieszy cały.

Ref.: Kukuryku…

 


 

Piosenka ekologiczna (sł. i muz. J. Kucharczyk)

1. Dymią kominy wielkich fabryk,
płynie brudna woda do rzek.
Chcemy oddychać powietrzem czystym,
czystą wodę mieć.

Ref.: Czysta woda zdrowia doda
– to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda
– tobie, tobie i mnie.

2. Smog już pokrywa niebo całe
szarym dymem i szarą mgłą.
W rzekach jest coraz mniej rybek.
Kto to widział, kto?

Ref.: Czysta woda…

 


 

 

Galeria

Kadra

Grupa II – Żabki

To grupa 20 wspaniałych dzieci w wieku od 3 do 4 lat. W naszej grupie przeważa ilość dziewczynek. Dzieci w tej grupie są bardzo aktywne ruchowo, dlatego staramy się jak najwięcej wiedzy przekazywać w zabawach ruchowych. Nasza sala znajduje się na II piętrze po lewej stronie. Sala jest bardzo słoneczna z dużymi oknami oraz dostępem do balkonu. Wiosną i latem w ciepłe dni przesiadujemy na naszym balkonie łapiąc promienie słoneczne. Bierzemy udział w zajęciach dodatkowych takich jak: język angielski, rytmika, gimnastyka.

mgr Karolina Ambroży-Marten Wychowawca
mgr Martyna Żurek Wychowawca
Pani Danuta Dudziak Pomoc nauczyciela