Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Komunikaty

Co planujemy?

Kwiecień

  1. Wiosenne powroty
  2.  Wielkanoc
  3. Wiosna na wsi
  4. Dbamy o przyrodę

 

Osiągnięcia dziecka:

  • rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki,
  • słucha z uwagą czytanego tekstu,
  • odpowiada na pytania dotyczące opowiadania, wiersza,
  • łączy i nakleja różnego rodzaju elementy, tworząc obrazek,
  • słucha piosenek, utworów muzyki poważnej, śpiewa refren piosenki,
  • wyszukuje obrazki bociana wśród innych obrazków,
  • tworzy własne improwizacje ruchowe do muzyki poważnej,
  • ilustruje ruchem utwory muzyki poważnej,
  • robi gniazdo dla bociana,
  • dolicza do podanej liczby elementów i odlicza od podanej liczby elementów (o jeden element więcej
    lub o jeden element mniej),
  •  układa chodniczek w kolorach wiosny,
  • wykonuje ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne w parach,
  • wykonuje bociana z elementów,
  • tworzy przeczenia do podanych określeń przymiotnikowych,
  • wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza,
  •  wykonuje proste obliczenia na podstawie obrazków,
  • precyzyjnie wykonuje ćwiczenia fizyczne prezentowane przez N,
  • wie, co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyku,
  • rozróżnia kraszankę i pisankę,
  • wypowiada się na temat wysłuchanej piosenki,
  • zakłada hodowlę rzeżuchy,
  • poznaje symbole świąteczne,
  • wykorzystuje koła do wykonania pracy plastycznej,
  • wykonuje kurczaka wielkanocnego z wypychanki,
  • utrwala głoski k, h w sylabach,
  • rozpoznaje przedmioty związane z Wielkanocą,
  • rozwiązuje zagadki dotyczące świąt,
  • układa puzzle o tematyce świątecznej,
  • rozpoznaje zwierzęta wiejskie przedstawione na obrazkach,
  • wskazuje jedną rzecz, którą potrafi robić dobrze,
  • składa koła i je przykleja, tworząc koguta,
  • naśladuje odgłosy zwierząt,
  • wymienia produkty otrzymywane od wybranych wiejskich zwierząt,
  • liczy elementy zbiorów, porównuje liczebność zbiorów,
  • lepi z plasteliny figurki,
  • wykonuje papierowe zwierzątka,
  •  wie, w jaki sposób prawidłowo ułożyć artykulatory przy głosce g, ś, f,
  • nazywa wybrane młode zwierzęta z wiejskiego podwórka,
  • wie, jak można chronić przyrodę,
  • wie, jak segregować śmieci,
  • tworzy kompozycję z zakrętek i ją przykleja na kartce,
  • wskazuje i nazywa właściwe i niewłaściwe zachowania (w kontekście dbania o przyrodę),
  •  wyjaśnia, jak należy zachowywać się w lesie i dbać o niego
  • wymienia wybrane prace wykonywane w ogrodzie,
  • liczy na konkretach do czterech (pięciu),
  • poznaje otoczenie za pomocą zmysłu węchu,
  • tworzy kodeks przyjaciela przyrody,
  •  dzieli kwiaty na cięte i doniczkowe,

Wiersze

Marzec

Zwierzęta w Afryce B. Szelągowskiej

Mama czytała mi dzisiaj wiersz
i dzięki mamie znam już Afrykę!
Wiem, że tam bardzo gorąco jest
i że mieszkają zwierzęta dzikie.
Ogromne słonie, co mają kły
i wodą z trąby się polewają.
Żyją tam jeszcze wielkie żyrafy!
Szyje najdłuższe na świecie mają!
Małpki wesoło skaczą po drzewach
i lubią patrzeć na wszystko z góry.
Lew nosi grzywę, pędzi jak wiatr,
ale niestety jest dość ponury!

Są jeszcze grube hipopotamy!
Całymi dniami moczą się w błocie.
No i pantery! Szybkie i zwinne!
I mają ruchy naprawdę kocie!
Na wielkich łąkach pasą się zebry
i mają paski – czarne i białe.
Są krokodyle i nosorożce.
Jak wyglądają?… Już zapomniałem.

 


 

 Lis J. Brzechwy

Rudy ojciec, rudy dziadek,
Rudy ogon – to mój spadek,
A ja jestem rudy lis.
Ruszaj stąd, bo będę gryzł.

 


 

 Dzieci, zwierzęta i leśne echo B. Szelągowskiej

Las, a w lesie Ada z Olkiem
bawią się wesoło.
Wypatrują leśnych zwierząt
ukrytych wokoło.
Tu sarenka, a tam zając
raźno sobie kica.
Jeleń biegnie, swym porożem
dzieciaki zachwyca.

– Pa, pa, pa, pa! – Ada woła.
– Pa, pa, pa, pa! – Olek.
– Pi, pi, pi, pi! – krzyknął chłopiec.
– Pi, pi, pi, pi! – wolę.

Przysłuchuje się wiewiórka
tej śmiesznej zabawie.
Borsuk też nadstawia uszu,
choć się ukrył w trawie.
– Pe, pe, pe, pe! – Ada woła.
– Pe, pe, pe, pe! – Olek.
– Pu, pu, pu, pu! – krzyknął chłopiec.
– Pu, pu, pu, pu! – wolę.
– Po, po, po, po! – któreś z dzieci
głośno zawołało.
Lecz tym razem – po, po, po, po
– echo powiedziało!

 


 

Deszczowa muzyka J. Kulmowej

Co to za dzwony?
Czy to w tej rynnie?
Dudni po dachach, jakby na bębnach.
Dudni ulewa taka… wiosenna.
Tłucze o szyby wesołym deszczem.
Bębni kroplami wciąż jeszcze… jeszcze…
I na listeczkach gra z całej duszy,
aż rozśpiewane skowronki głuszy!!!

 


 

 Zabawa z wiosną B. Szelągowskiej

Stąpa wiosna po łące.
Idzie cicho i słucha.
Tyle dźwięków cudownych
wpada wiośnie do ucha!
„Ka, ka, ko, ko, ki, ke, ke!
Chyba też się pobawię.
Aka, aku, aki, ka
i pobiegam po trawie”.
Wiosna goni motylka.
Wiosna bawi się z osą.

Zdjęła swoje buciki,
bo pobiegać chce boso.
„Oko, oka, oke, ke!
Ale tu jest przyjemnie.
Ika, ika, ike, ke.
Bawcie się już beze mnie!”
I pobiegła do lasu!
I pobiegła radosna,
nasion garść wysypując.
Taka właśnie jest wiosna!

 


 

Marcowe kaprysy B. Formy

Ja jestem marzec, ja wam pokażę,
jak dobrze mieszać pogodę w garze.
Zanim na dobre wiosna przybędzie,
ja ślady zimy zostawię wszędzie.

Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy,
i jeszcze trochę śnieżek poprószy.
I chociaż słońce mocniej przygrzeje,
to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.

 


 

 Kotki i kotki B. Szelągowskiej

Mleka nie piją
i nie biegają.
I – jak to kotki –
futerka mają.
Lecz – dziwna sprawa
– na drzewie rosną:

szare, puchate…
I tylko wiosną!
Patrzcie – na stole
wazon z baziami!
A gdzie są kotki?
Zgadnijcie sami!

 


 

 Wiosna K. Datkun-Czerniak

Wiosna w zielonej sukience
nogami bosymi stąpa.
I gdzie stopę stawia,
tam… to chyba czary –
wiosenny kwiat zostawia.
Po spacerze wiosny
świat zmienia się cały.
Ptaki wśród zieleni
radośnie śpiewają,

motyle fruwają,
świerszcze cicho grają.
Kwiaty kolorowe
wśród traw zakwitają.
Gdyby nie ty, wiosno,
i te twoje czary,
to świat byłby pewnie
i smutny, i szary.

 

Piosenki

Marzec

Żyrafa (sł. i muz. B. Forma)

1. Czy jest duża, czy jest mała,
w cętki jest pokryta cała.
Ma na głowie małe rogi,
długą szyję, długie nogi.

Ref.: To żyrafa, to żyrafa,
lubi tańczyć tak jak ja,
kręci szyją w różne strony,
w górę, w bok, raz i dwa.

2. Śmieszny taniec wywijaniec
dziś żyrafa tańczyć będzie,
pokazuje nowe kroki,
o jej tańcu słychać wszędzie.

Ref.: To żyrafa…

3. Krok do przodu, krok do tyłu,
teraz tupie razem z nami,
już od rana jest w przedszkolu,
tańczy dziś z przedszkolakami.

Ref.: To żyrafa…

 


 

Wiewiórka (sł. i muz. B. Forma)

1. Zwinna wiewióreczka
na drzewo umyka,
to zerka na dzieci,
to do ich koszyka.

2. Chodźcie ze mną, proszę,
dajcie mi orzeszka,
za to wam pokażę,
kto na drzewie mieszka.

Ref.: Wiewióreczko miła,
ja orzeszki mam,
bardzo proszę, wiewióreczko
– orzeszka ci dam.

3. Wiewiórki rodzina
w dziupli się schowała,
wesołą gromadką
gości powitała.

4. Na co masz ochotę,
wiewiórko, wybieraj.
Razem z dziećmi swymi
do dziupli zabieraj.

Ref.: Wiewióreczko miła…

5. Będą to zapasy
na czas długiej zimy,
dla ciebie, wiewiórko,
oraz twej rodziny.

6. Domem twoim parki
i dziuple na drzewach,
nie zamieszkasz z nami
– o tym wiedzieć trzeba.

Ref.: Wiewióreczko miła…

 


 

Deszczyk (sł. i muz. B. Forma)

1. Kapu-kapu, pada deszcz,
strugi lecą z nieba.
A ja jednak powiem wam:
martwić się nie trzeba.

Ref.: Weź parasol zaraz do ręki,
włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki
i wesoło ruszaj w drogę. (2 x)

2. Kap-kapu-kapu-kap,
deszczyk z nieba leci,
w kroplach deszczu, nucąc tak,
idą sobie dzieci.

Ref.: Weź parasol zaraz do ręki…

3. Kapu-kapu, pada deszcz,
wszystko mokre wkoło,
przez kałuże sobie skacz,
śmiejąc się wesoło.

Ref..: Weź parasol zaraz do ręki…

 


 

Spotkanie z wiosną (sł. i muz. B. Forma)

1. Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj,
słychać świergot ptaków,
a w ogrodzie spotkać można
miłych przedszkolaków.

Ref.: Wiosna, wiosna
przyszła do nas,
bierzmy się za ręce.
Pośród młodej, bujnej trawy
kwiatów coraz więcej.

 


 

 

Galeria

Kadra

Grupa II – Żabki

To grupa 20 wspaniałych dzieci w wieku od 3 do 4 lat. W naszej grupie przeważa ilość dziewczynek. Dzieci w tej grupie są bardzo aktywne ruchowo, dlatego staramy się jak najwięcej wiedzy przekazywać w zabawach ruchowych. Nasza sala znajduje się na II piętrze po lewej stronie. Sala jest bardzo słoneczna z dużymi oknami oraz dostępem do balkonu. Wiosną i latem w ciepłe dni przesiadujemy na naszym balkonie łapiąc promienie słoneczne. Bierzemy udział w zajęciach dodatkowych takich jak: język angielski, rytmika, gimnastyka.

mgr Karolina Ambroży-Marten Wychowawca
mgr Martyna Żurek Wychowawca
Pani Danuta Dudziak Pomoc nauczyciela