Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Komunikaty

Co planujemy?

Styczeń

 

  1. Mijają dni, miesiące, lata
  2. Zima i zwierzęta
  3. Babcia i dziadek
  4. Projekt teatr

 

Cele:

  • zachęcanie do składania życzeń,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • rozwijanie mowy,
  • dostrzeganie różnic między wyglądem dziecka i osoby dorosłej,
  • rozwijanie pamięci muzycznej, wrażliwości muzycznej,  słuchu muzycznego, umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy z dziećmi w różnym wieku,
  • dostrzeganie rytmiczności występującej w przyrodzie,
  • rozwijanie empatii,
  • kultywowanie zwyczaju powitania Nowego Roku,
  • rozwijanie wyobraźni plastycznej i ekspresji twórczej,
  • rozwijanie sprawności ruchowej, małej motoryki, sprawności manualnej.
  • wzbogacanie wiedzy na temat tekstów literackich,
  • utrwalanie wiedzy na temat swojego wieku,
  • poznawanie sposobów pomagania ptakom,
  • wyrabianie opiekuńczego stosunku do ptaków,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • rozwijanie intuicji geometrycznej,
  •  rozwijanie umiejętności przeliczania,
  • rozwijanie postaw proekologicznych,
  • uwrażliwianie na potrzeby ptaków (zwłaszcza zimą),
  • poznawanie wyglądu wybranych ptaków,
  • rozwijanie kompetencji językowych,
  • zachęcanie do dokarmiania zwierząt,
  • poszerzanie wiedzy dotyczącej żywienia zwierząt zimą,
  • rozwijanie pamięci,
  • rozwijanie więzi z rodziną,
  • rozwijanie pamięci słuchowej, percepcji słuchowej.
  • rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4 (5), z zastosowaniem liczebników głównych,
  • kształtowanie umiejętności odczuwania radości z przygotowania prezentu dla innych,
  • kształtowanie postawy szacunku do osób starszych,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  • wzbudzanie zainteresowania zabawami z czasów dzieciństwa babć i dziadków,
  • rozwijanie kreatywności dzieci poprzez podejmowanie działań: ruchowych, językowych, plastycznych, muzycznych, parateatralnych,
  • rozwijanie sprawności językowej,
  • poszerzanie wiedzy i słownictwa dotyczącego teatru,
  • rozwijanie umiejętności działania w grupie,
  • poszerzanie wiedzy dotyczącej osób pracujących w teatrze,
  • rozwijanie aktywności twórczej, zdolności aktorskich.
  • poznawanie roli, jaką odgrywa muzyka w przedstawieniu teatralnym,
  • nabywanie pewności siebie,
  • wzbogacenie słownictwa czynnego dotyczącego teatru.

 


 

Osiągnięcia dziecka:

  • wie, w jaki sposób składać życzenia urodzinowe,
  • słucha z uwagą czytanego tekstu,
  • odpowiada na pytania dotyczące opowiadania, wysłuchanych wierszy,
  • ogląda obrazki przedstawiające osoby w różnym wieku,
  • śpiewa piosenki,
  • rozmawia o tekstach poznanych piosenek,
  • bawi się z rówieśnikami i dziećmi ze starszych grup,
  • rozumie następstwo dni i nocy,
  • układa rytmy,
  • rozpoznaje emocje: radość, smutek,
  • poznaje tradycje sylwestrowe i noworoczne,
  • wykonuje pracę plastyczną,
  • tańczy w rytm muzyki,
  • nawleka korale na sznurek,
  • słucha wierszy polskich poetów,
  • określa, ile ma lat,
  • rozpoznaje ptaki i je dokarmia,
  • uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • dokarmia ptaki z pomocą osoby dorosłej,
  • zna nazwy niektórych ptaków zimujących w Polsce,
  • rozpoznaje figury geometryczne,
  • liczy w dostępnym dla siebie zakresie,
  • rozumie potrzebę dokarmiania zwierząt zimą,
  • wie, jakimi pokarmami można dokarmiać ptaki,
  • omawia wygląd wybranych ptaków,
  • wskazuje różnice i podobieństwa w wyglądzie wybranych ptaków,
  •  wykonuje karmnik (z wyprawki plastycznej),
  • dzieli rytmicznie nazwy obrazków (na sylaby),
  • wypowiada się na temat teatrzyku,
  • dokarmia ptaki,
  • wypowiada się na temat dożywiania zwierząt zimą,
  • recytuje wiersz,
  • opowiada o babci i o dziadku,
  • wykonuje akompaniament na instrumentach perkusyjnych,
  • liczy w zakresie 4 (5), z zastosowaniem liczebników głównych,
  • liczy słyszane dźwięki,
  • przygotowuje prezent dla babci i dziadka (laurkę), wykonuje laurkę,
  • wie, że należy okazywać szacunek osobom starszym,
  • naśladuje ruchem poruszanie się zwierząt,
  • własnymi słowami opowiada o inscenizacji,
  • stosuje słowa związane z teatrem,
  • rozmawia na temat obrazka przedstawiającego osoby pracujące w teatrze,
  •  uczestniczy w zabawach parateatralnych,
  • zapamiętuje i odtwarza proste rytmy,
  • reaguje ruchem na muzykę,
  • wyjaśnia znaczenie słów związanych z teatrem,

Wiersze

Grudzień

 

„Dinozaury” A. Wojtyły

 

Dinozaury to takie stworzenia,

których już od dawna na świecie nie ma.

Niektóre były duże, wielkości wieżowca,

a inne małe, na przykład jak owca.

Drapieżny tyranozaur był groźny szalenie,

jego się bało każde stworzenie.

Jak szedł, to wokół ziemia drżała,

siał pośród zwierząt strachu bez mała.

Największe były brontozaury chyba,

ich szyje sięgały prawie do nieba.

Skubały listki z koron drzew,

smakował im także mały krzew.

Pterozaury to gady, które latały,

one naszym ptakom początek dały.

Diplodoki to gady pływające,

ich rozmiary były imponujące.

Dinozaury wyginęły miliony lat temu

i do dzisiaj nie wiemy czemu.

Krążą na ten temat różne spekulacje

i do końca nie wiadomo, kto ma rację.

 


 

„Sypie śnieg” B. Szelągowskiej

 

Sypie śnieg.

Syp się, śniegu, sypu, syp!

Lećcie płatki z nieba!

Sanki suną po ścieżce.

Więcej śniegu trzeba!

Syp się, śniegu, sypu, syp!

Tańcuj z nami w koło.

„Sanna! Sanna!” – woła ktoś,

ale nam wesoło!

Syp się, śniegu, sypu, syp!

Konik ciągnie sanie.

Jak dojedzie do swej stajni,

sianka snop dostanie.

 


 

„Zima” B. Formy

 

Saniami Pani Zima przybyła,

wspaniałe czapy drzewom uszyła.

Ubrała dachy w płaszcze zimowe,

wszystkim rozdała kołdry puchowe.

W krainę śniegu Zima saniami,

szybko pomknęła dziś razem z nami.

Do swego zamku nas zaprosiła

i pyszne lody nam przyrządziła.

Jak śnieg powstaje opowiadała,

jak zrobić z wody lód pokazała.

Rozdała gwiazdki na pożegnanie,

tak się skończyło z Zimą spotkanie.

 


 

„Święta w domu” B. Szelągowskiej

 

Świecą światła na choince,

  dom blaskiem jaśnieje.

  Święta, święta! – wielka radość

  z narodzin w Betlejem!

  Ciasta pachną, śledź, pierogi…

  Wszystko lśni czystością.

  I dwanaście pysznych potraw

  podamy dziś gościom.

  Wśród prezentów, śmiechu, gwaru

  dni spędzimy mile.

  W naszych sercach zachowajmy

  na długo te chwile.

 


 

„Moje książki” B. Szelągowskiej

 

Moje książki kolorowe!

Bardzo was oglądać lubię.

Bądźcie zawsze takie piękne,

a ja nigdy was nie zgubię!

Musisz zatem nas szanować,

kartek nie gnieść, nie wydzierać.

Brać nas zawsze w czyste ręce,

kurz z okładek nam wycierać…

Wiedzą swą się podzielimy

z tobą za to i w podzięce

będziesz wiedzieć

coraz więcej!

 


 

„Książka” A. Nosalskiego

 

Jestem książka.

W bibliotece

mam mieszkanie.

Bardzo lubię,

gdy przychodzisz

na spotkanie.

Przy mnie możesz

świat objechać

bez biletu

i na księżyc

rozpędzoną

mknąć rakietą.

W historyczne,

dawne czasy

w mig się przenieść

albo w przyszłe,

jeśli takie masz życzenie.

Ja uśmiechem

swej okładki

wciąż cię witam

i zapraszam,

byś otworzył mnie

i czytał.

 


 

 

 

Piosenki

Grudzień

 

 

„Kto widział dinozaura?” (sł. i muz. Bożena Forma)

 

  1. Bardzo dawno temu

dinozaury żyły,

groźne, niebezpieczne

wszystkie bardzo były.

  Ref.:  Dino, dino, dinozaury

z opowiadań znamy,

w parkach rozrywki

dzisiaj je spotkamy.

 

  1. Każdy z nich ogromny,

podobny do smoka,

czasem zwinnie w morzu

pływał niby foka.

  Ref.:  Dino, dino…

 

  1. Dzisiaj ich już nie ma

i niech tak zostanie,

o bajkowym dino

opowiem dziś mamie.

  Ref.:  Dino, dino…

 


 

„Tańcowały dwa Michały” (melodia popularna)

 

Tańcowały dwa Michały: jeden duży, drugi mały.

 

Jak ten duży zaczął krążyć, to ten mały nie mógł zdążyć.

 

Jak ten mały nie mógł zdążyć, to ten duży przestał krążyć.

 


 

„Zima” (sł. i muz. B. Forma)

 

  1. Lecą kule śniegowe,

Julka mknie na sankach,

lepią dzieci ze śniegu

pięknego bałwanka.

  Ref.:  Zatańczymy, bałwanku,

baw się razem z nami,

teraz biegać będziemy

pomiędzy drzewami.  (2 x)

 

  1. Wyszedł z lasu zajączek

i sarenka mała,

bo bałwanka ze śniegu

jeszcze nie widziała.

  Ref.:  Zatańczymy…

 

  1. Nasz bałwanek się cieszy:

jak tu pięknie w lesie,

śmiech wesoły daleko

echo leśne niesie.

  Ref.:  Zatańczymy…

 


 

„Choinka” (sł. i muz. Bożena Forma)

 

  1. Pachnąca, zielona,

przybyła dziś do nas.

Witamy cię wszyscy,

choinko zielona.

  Ref.:  Kiedy pierwsza gwiazdka

na niebie zaświeci,

kolędę zanucą

z rodzicami dzieci. (2 x)

 

  1. Na niej bombki, łańcuch,

malutkie serduszka,

pachnące pierniczki

i małe jabłuszka.

  Ref.:  Kiedy pierwsza gwiazdka…

 

  1. Nasza choineczka

pięknie przystrojona,

kolorowym blaskiem

zamruga dziś do nas.

  Ref.:  Kiedy pierwsza gwiazdka…

 


 

 

 

Galeria

Kadra

Grupa II – Żabki

To grupa 20 wspaniałych dzieci w wieku od 3 do 4 lat. W naszej grupie przeważa ilość dziewczynek. Dzieci w tej grupie są bardzo aktywne ruchowo, dlatego staramy się jak najwięcej wiedzy przekazywać w zabawach ruchowych. Nasza sala znajduje się na II piętrze po lewej stronie. Sala jest bardzo słoneczna z dużymi oknami oraz dostępem do balkonu. Wiosną i latem w ciepłe dni przesiadujemy na naszym balkonie łapiąc promienie słoneczne. Bierzemy udział w zajęciach dodatkowych takich jak: język angielski, rytmika, gimnastyka.

mgr Karolina Ambroży-Marten Wychowawca
mgr Martyna Żurek Wychowawca
Pani Danuta Dudziak Pomoc nauczyciela