Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Kilka słów od Autorów……

Od lat troszczymy się o zdrowie młodego pokolenia. Od lat zwiększa się odsetek dzieci z nieprawidłową masą ciała. Potwierdzają to liczne badania i publikacje, między innymi raport Najwyższej Izby Kontroli z września 2017 roku. Według niego, aż 22% dzieci w Polsce cierpi na nadwagę, otyłość lub niedowagę. W odpowiedzi na tak niepokojące dane postawiliśmy na rozwiązania długofalowe i stworzyliśmy ogólnopolski projekt edukacji prozdrowotnej „Zdrowo jem, więcej wiem”. Kierujemy go do uczniów zerówek i klas I-III szkół podstawowych. To właśnie w tym wieku zaczynają się wyrabiać nawyki żywieniowe. Warto, żeby te nawyki od razu były prawidłowe i pozwalały cieszyć się zdrowym i długim życiem. Zdajemy sobie sprawę, że edukacją należy objąć również osoby dorosłe, z których dzieci czerpią przykład. Nasze działania kierujemy równolegle do nauczycieli oraz rodziców.

Głównym celem projektu jest zatem wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych.

Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.


Zadania jakie będziemy realizować:


Organizator:


Opiekunem i realizatorem projektu w naszym przedszkolu jest:  mgr Ewa Krawczyk z grupy „Uszatki”

Ekokulturalne przedszkole

Projekt ekologiczny dla przedszkoli


Nasze Przedszkole bierze udział w projekcie pt:. „Ekokulturalne przedszkole”

Głównym celem projektu jest zainspirowanie zarówno do podjęcia konkretnych działań ekologicznych w Naszej placówce, jak i do promowania ekokultury wśród przedszkolaków i ich rodzin.

Dlaczego ten projekt?

Według statystyk na jednego mieszkańca Polski przypada średnio 312 kg zebranych odpadów komunalnych. Z roku na rok liczby rosną. Ten fakt jest przerażający, tym bardziej że wyprodukowana w sekundę torebka foliowa używana jest średnio przez 25 minut, a rozkłada się od 100 do 400 lat. ROCZNIE ZATRUWAMY MORZA I OCEANY 10 MILIONAMI TON PLASTIKU I ZUŻYWAMY BILION FOLIOWYCH TOREBEK. Coraz częściej mamy styczność z przerażającymi obrazami i danymi dotyczącymi degradowanego przez człowieka środowiska naturalnego. 

„To wszystko składa się w całość, która jest zatrważająca. Na szczęście świadomość ekologiczna rośnie i podejmuje się coraz więcej działań – jednostkowych, lokalnych, globalnych – świadczących o realnej dbałości i trosce o naszą planetę.

Zarówno nauczyciele, jak i rodzice spełniają ogromną rolę w tym zakresie. Jako osoby mające bezpośredni wpływ na kształtowanie postaw u dzieci powinni być świadomi tego, że są przez najmłodszych obserwowani i naśladowani. Obok przekazania wiedzy dotyczącej wpływu zanieczyszczeń spowodowanych przez człowieka na środowisko najważniejsze wydaje się ukazanie sposobów i możliwości zaprzestania tej degradacji oraz kształtowanie świadomości, że każdy z nas jest współodpowiedzialny za środowisko naturalne i że nawet niewielkie zmiany mogą przynieść wiele dobrego i być inspiracją dla kolejnych osób. Nauczyciele oraz rodzice powinni zadbać o to, żeby ich dzieci potrafiły dokonywać świadomych wyborów i zdawały sobie sprawę, że nawet niewielkie zmiany mają ogromne znaczenie. Warto pokazywać, że bezmyślna konsumpcja prowadzi do degradacji planety, a jednocześnie zwracać uwagę na wartości, jakie kryją się w systemie opartym na dobrach z drugiej ręki, pożyczaniu, dzieleniu się, naprawach już posiadanych rzeczy czy inwestycji w produkty wielorazowe. Zachęcajmy do podejmowania świadomych wyborów i nieotaczania się masą niepotrzebnych rzeczy. (…) „(Dagmara Czyż- Bliżej Przedszkola)

żródło: wwf.pl,  bliżejprzedszkola.pl, stat.gov.pl


Wśród realizowanych materiałów podczas projektu będą pojawiać się propozycje w obrębie trzech kategorii:


Projekt realizowany jest w terminie od 1 września 2020 r. do 1 czerwca 2021 roku.

Opiekunem i realizatorem projektu w naszym przedszkolu jest: mgr Anna Gibek wychowawca grupy II – „Żabki”


Nasze Przedszkole bierze udział w projekcie pt: „Bajeczna Księga”

W ramach promowania czytelnictwa wśród przedszkolaków oraz angażowania rodziców do współpracy z przedszkolem nasza placówka przystąpiła do projektu czytelniczego „Bajeczna księga”, którego ambasadorem jest Ewa Stadtmüller – jedna z wielu współczesnych autorek literatury dziecięcej.


Na czym polega projekt „Bajeczna księga” ?

Przedszkolaki będą tworzyć swoją własną książkę !

Nauczyciel zakłada zeszyt w formacie A4 z czystymi kartkami, w twardej okładce, który staje się „Bajeczną księgą”. Na pierwszej stronie nauczyciel wkleja wstęp do bajki „Ratujmy nasz dom”, po czym odczytuje go dzieciom i zachęca, aby zaproponowały dalszą część. W tym samym dniu nauczyciel pyta, które dziecko chce wymyślić dalszą część bajki. I tak, Bajeczna księga będzie wędrować po naszych przedszkolakach, które wspólnie ze swoimi rodzicami będą wymyślać kolejne fragmenty bajki.

W obecnej sytuacji dopuszczona jest elektroniczna forma wędrującej książeczki – dokument tekstowy uzupełnia rodzic, a odręczny rysunek wykonany przez dziecko zostaje sfotografowany.


Cele projektu:

  • promowanie czytelnictwa wśród przedszkolaków;
  • stwarzanie okazji do twórczej ekspresji językowej i plastycznej;
  • angażowanie rodziców do współpracy z przedszkolem w ramach wspierania rozwoju dzieci.

 

Kilka słów o tym, jak zachęcić przedszkolaki i rodziców do pisania bajek

Przepis na bajkę

Uwielbiam odwiedzać przedszkola, bo wiem, że zawsze zobaczę tam coś, co mnie zauroczy – a to bałwanki z jednorazowych kubeczków, a to zdjęcia z przedstawienia, w którym obok dzieciaków zagrali rodzice… Nauczycielska pomysłowość nie ma granic, a połączona z wyobraźnią i kreatywnością przedszkolaków tworzy światy, które potrafi ą zadziwić. Nieraz zdarzało mi się westchnąć: JAKI CUDNY POMYSŁ! Czy mogę go podać dalej? W ten sposób staram się choć trochę zapobiec pladze marnotrawienia znakomitych inicjatyw, którymi aż żal się nie podzielić. Pomysły oczywiście bywają różne: plastyczne, muzyczne, teatralne, literackie… Jeśli chodzi o te ostanie, chyba najtrudniej mnie czymś zaskoczyć, a jednak nauczycielkom z przedszkola MINILANDIA z Miechowa sztuka ta udała się znakomicie. – Pani Ewo, zacznie nam pani bajkę? – poprosiły, gdy żegnałam się z dziećmi po spotkaniu. – Bo my tworzymy właśnie naszą przedszkolną księgę bajek. Zaproszeni przez nas goście rozpoczynają jakąś historię, a potem książka wędruje od domu do domu, by rodzice wraz z dziećmi mogli dopisać kolejne jej fragmenty. – Super! – wpadłam w zachwyt. – Zaraz wymyślę coś zabawnego. Tylko co? Na szczęście przypomniała mi się pewna przygoda, która natchnęła mnie do napisania wierszyka o smoku. Smok ten postanowił przejść na dietę i zamiast baranów, zjadać banany. Niezłe, a na dodatek dotyka problemu duuużej wagi. Ciekawe, co wrzucą na szalę kolejni autorzy? Aby się o tym przekonać, musiałam uzbroić się w cierpliwość, ale było warto. Kiedy po pewnym czasie „Przedszkolna księga bajek” znów trafiła w moje ręce, znalazłam w niej nadzwyczaj interesujące rozwinięcie rozpoczętej przeze mnie historyjki. Jak się okazało, rodzice wykazali się nie tylko pomysłowością i talentem literackim, ale i nadzwyczajnym poczuciem humoru.

Z  ideą „Wędrującej książki” spotkałam się już wcześniej, będąc gościem Przedszkola Sióstr Zmartwychwstanek w Brusach. Tam rodzice wraz z dziećmi pisali własne bajeczki i opowiadania od początku do końca, wzbogacając swe dzieła własnoręcznie wykonanymi ilustracjami lub zdjęciami. W ten sposób powstał niezwykle interesujący i różnorodny zbiór opowieści, który bardzo szybko stał się ulubioną lekturą przedszkolaków. Pomysł na wspólne pisanie bajek zawędrował również do przedszkola w  Chojnicach, niedaleko Brus. Tam, ku mej wielkiej radości, rodzice wraz z dziećmi wymyślili całkiem nowe przygody skrzata Jagódki. Po zapoznaniu się z tak wspaniałą twórczością przedszkolaków pomyślałam, że tworzenie własnej bajki to doskonały pomysł dla przedszkoli noszących imię jakiegoś bajkowego bohatera: Kubusia Puchatka, krasnala Hałabały czy Pinokia. Chyba nie ma lepszego sposobu na zaprzyjaźnienie się z patronem, jak wymyślanie jego nowych przygód. Dzieci uwielbiają się bawić w autorów i ilustratorów.

Dowodem na to jest kilka białych kruków, które gniazdują w mojej serdecznej szufladzie. Każda z tych dziecięcych książeczek-prezentów, wykonanych najczęściej metodą przedszkolną (klej i nożyczki), jest dla mnie niezwykle cenną pamiątką. Pomysły, które przywołałam, można zrealizować w  każdym przedszkolu. Nie wymagają wielkich nakładów finansowych ani długich i mozolnych przygotowań. Obserwując, jak bardzo dzieci przeżywają taką mądrą i kreatywną zabawę, mogę z całym przekonaniem stwierdzić, że warto spróbować.

                                                                      Autorką tekstu jest Ewa Stadtmüller


Organizator:

Projekt do realizacji w terminie od 23 września 2020 roku do 7 czerwca 2021 roku.

Opiekunem i realizatorem projektu w naszym przedszkolu jest: Paulina Podmanicka wychowawca grupy I – „Jagódki”

Nasze przedszkole bierze udział w akcji zbierania zakrętek!

Akcje zbierania nakrętek to jedna z popularnych form niesienia pomocy innym. Nakrętki zbiera się i sprzedaje do skupów po to, by pokryć koszty związane z pomocą potrzebującym. Cele są różne – zakup wózka inwalidzkiego, sfinansowanie leczenia, pomoc domom dziecka, schroniskom itp. Nie ograniczamy się do jednej akcji charytatywnej. Zbiórka nakrętek organizowana jest u nas przez cały rok. Po zebraniu odpowiedniej kwoty decydujemy kogo wspomóc tym razem.

Waszym zadaniem, dzieci  i rodziców jest dostarczenie wszelkiego rodzaju nakrętek do nas i włożenie do specjalnie do tego przeznaczonego w przedszkolu pudła. My zajmiemy się resztą!

Na czym polega zbieranie nakrętek? Jak je zbierać?

Zbieranie plastikowych nakrętek może być formą pomocy, recykling nakrętek jest bardziej opłacalny niż recykling butelek i opakowań. Codziennie wyrzucamy do kosza w ogromnych ilościach nakrętki służące jako zamknięcie do plastikowych butelek, kartonów po sokach, mleku, napojach, opakowaniach po najróżniejszych płynach, np. mycia naczyń itp. Zbierając nakrętki, należy oczyścić je z naklejek, etykiet, cen. To ułatwi i skróci proces ich przeróbki.

Celem jest zgromadzenie ich w hurtowych ilościach, które później można sprzedać w punktach skupu, a zarobione w ten sposób pieniądze przeznaczyć na szczytny cel. Prawdą jest, że aby kupić np. wózek inwalidzki za kilkanaście tysięcy złotych, trzeba zebrać kilka ton nakrętek. Dla pojedynczej osoby jest to niemal niemożliwe, ale gdy połączymy siły zadanie wydaje się bardziej realne do wykonania.

Wkręćmy się w pomaganie razem!

Nasz przedszkole bierze udział w zbiórce dla schronisk dla zwierząt!

Jest to zbiórka rzeczowa dla zwierząt w Krakowskich schroniskach. Odbywa się u nas przez cały rok.

Zbieramy:

  • karmy dla dorosłych kotów i psów;
  • karmy dla szczeniąt kocich i psich;
  • smakołyki;
  • obroże i smycze;
  • podkłady;
  • obroże przeciwpasożytnicze;
  • koce, posłania; żwirek dla kotów

Zebrane rzeczy są przekazywane do najbardziej potrzebującego schroniska.