Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Komunikaty

Co planujemy?

Grudzień

  1. Jak wyglądał świat przed milionami lat.
  2. Idzie zima ze śniegiem.
  3. Idą święta.
  4. Projekt

 

Zamierzenia wychowawcze:

Dziecko:

  • rozpoznaje i wskazuje lalki wykonane współcześnie i te, które powstały dawniej; uzasadnia swoje zdanie;
  • wymienia głoski w słowach lalka, Lola; układa schematy i modele słów Lalka, Lola;
  • opisuje wygląd liter l, L oraz odtwarza ich kształty;
  • wypowiada się pełnymi zdaniami;
  • opisuje, jak wyglądał świat, w którym żyły dinozaury;
  • wykonuje ćwiczenia według podanej przez N. instrukcji;
  • podaje kolejne etapy powstania węgla;
  • wypowiada się na temat pracy górnika;
  • wyjaśnia znaczenie pojęć, np.: chodnik, las tropikalny, torf, metoda odkrywania, geolog;
  • śpiewa piosenkę;
  • dokładnie powtarza wypowiadane szeptem zdanie;
  • opisuje wygląd kopalni soli, siarki i rud żelaza;
  • liczy elementy w zbiorach;
  • odpowiada na pytania związane z postacią św. Mikołaja;
  • buduje poprawne gramatycznie wypowiedzi na podany temat;
  • sprawnie posługuje się nożyczkami;
  • obserwuje zimowy krajobraz; wymienia charakterystyczne cechy zimy;
  • opisuje wygląd litery y, Y oraz odtwarza ich kształty, rozpoznaje i nazywa litery;
  • maluje farbami na folii aluminiowej;
  • formułuje zdania i pytania;
  • opowiada historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń;
  • bada i wymienia właściwości fizyczne wody,śniegu i lodu;
  • porusza się rytmicznie przy muzyce, reaguje na ustalone sygnały;
  • nazywa wybrane zimowe dyscypliny olimpijskie;
  • wymienia zasady, których należy przestrzegać podczas zabaw zimowych;
  • wymienia konsekwencje nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych;
  • aktywnie wykonuje ćwiczenia;
  • porównuje liczebność zbiorów, poprawnie liczy w zakresie 6;
  • rozpoznaje i nazywa cyfrę 7;
  • rysuje flamastrem, kredką pastelową, maluje białą farbą;
  • wymienia tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia;
  • opisuje wygląd litery r, R oraz odtwarza ich kształty;
  • maluje farbami na kawałku gazy swój wymarzony prezent;
  • odszyfrowuje zakodowane życzenia świąteczne;
  • wypowiada życzenia, wcielając się w role domowników;
  • wyjaśnia znaczenie słowa wigilia;
  • ustawia zastawę stołową według przyjętych zasad, pamięta o dodatkowym nakryciu dla nieoczekiwanego gościa;
  • wypowiada się na temat tradycji ubierania choinki;
  • umieszcza ozdoby choinkowe za pomocą wskazówek słownych;
  • nazywa kolejne dni tygodnia;
  • przelicza dni tygodnia;
  • z zainteresowaniem słucha opowiadania o dawnych tradycjach;
  • aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych;
  • podaje właściwości papieru, wyciąga wnioski, uzasadnia swoje wnioski;
  • tworzy kolekcje, gromadzi materiały potrzebne do projektu;
  • łączy kamienie klejem, maluje farbą akrylową, dokleja elementy dekoracyjne;
  • wymienia okazje, z jakich wręcza się prezenty;
  • wymienia różne sposoby pakowania prezentów i materiały, które można wykorzystać do pakowania prezentów;
  • samodzielnie pakuje swój prezent;
  • kontroluje swoje zachowanie;
  • buduje wielozdaniowe wypowiedzi na temat zrealizowanego projektu.

Wiersze

LISTOPAD

„Dziwny lokator” – B. Kosmowskiej

To nie do wiary, moi kochani!

Zamieszkał ze mną pan Bałaganik.

Jest wszędzie tam, gdzie jestem ja.

I chyba dobrze już mnie zna!

Całymi dniami rządzi rzeczami,

w pokoju czyni istne tsunami!

Rozrzuca skarpetki, chowa moje spodnie,

nie ścieli łóżka, bo tak jest wygodniej.

Szukam koszulek, sznurówek, grzebienia.

Gdzieś przecież leżą, a nigdzie ich nie ma!

Szukam mych książek i nie znajduję,

pan Bałaganik wciąż mnie zaskakuje.

Rodzice proszą: -Marcinku, kochanie,

zacznij choć trochę dbać o mieszkanie.

 

Zabawa ruchowa – „Gaski, gąski do domu” (autor nieznany)

Zabawa dla większej grupki dzieci. Jedno dziecko zostaje mamą gąską, drugie wilkiem, pozostałe to gąski. Gąski i mama gąska stają naprzeciwko siebie pod przeciwległymi ścianami, z boku – wilk.

Mama woła: Gąski, gąski, do domu!
Gąski odpowiadają: Boimy się!
Mama: Czego?
Gąski: Wilka złego.
Mama: A gdzie on jest?
Gąski: Za górami, za lasami.
Mama: A co on je?
Gąski: Kości.
Mama: A co pije?
Gąski: Pomyje.
Mama: Gąski, gąski, do domu!

Gąski biegną do mamy, a wilk je łapie. Złapane odchodzą na bok. Ostatnia upolowana gąska w następnej turze zostaje wilkiem.

 

„Ocieplaki”– A. Widzowska

Kiedy lato już odchodzi,

chowa słońce do plecaka,

czas powitać panią Jesień

i do szafy dać drapaka!

Bo tam, w szafie, na dzieciaki!

już czekają Ocieplaki:

:ciepła czapka,

ciepłe bluzy,

spodnie, szalik i rajtuzy,

szale, buty, ciepłe swetry,

stosy skarpet oraz getry.

– Cześć! Ja jestem sweter w paski,

w mig ogrzeję was, golaski.

– Ja na imię mam Polarek,

ze mną nie czuć zimna wcale!

– Jestem czapką z pomponikiem,

chronię dzieci przed wietrzykiem.

-My jesteśmy długie spodnie,

ciepło z nami i wygodnie,

a gdy wokół braknie słonka,

grzejcie ręce tu, w kieszonkach.

-Cześć! Jesteśmy rękawiczki,

kolorowe jak księżniczki.

Zimno jest? My, dobre wróżki,

ocieplimy wam paluszki.

Kiedy jesień robi pa, pa,

miś szykuje się do zimy,myślcie o nas, Ocieplakach,

o w tej szafie się nudzimy

 

„Prawa i obowiązki”– Iwona Fabiszewska

Słuchajcie wszyscy, duzi, mali,

to bardzo ważna sprawa!

Ludzie dorośli dla wszystkich dzieci

stworzyli mądre prawa.

Lecz to nie wszystko, moi kochani,

są także obowiązki.

I daję słowo –spytajcie mamę –

zakres ich nie jest wąski.

Lecz jeśli obok przyjaciel stoi

i oczy ma życzliwe,to wykonanie nawet tych trudnych

będzie zawsze możliwe.

 

„Chory kotek” – W. Grodzińskiej

Wyszedł kotek na deszczyk,

dostał kaszlu i dreszczy.

Boli głowa i oczy,nogi w błocie przemoczył.

Kładzie mama koteczka do ciepłego łóżeczka.

Bierze syna za rączkę:

-Oj masz kotku gorączkę.

Przyszedł tatuś wieczorem z siwym panem doktorem

-Ratuj, panie doktorze,bo synkowi wciąż gorzej!

Doktor kotka opukał,

okularów poszukał i powiada:

-Dam ziółka, będzie zdrowy jak pszczółka.

Dam i proszki na dreszcze,

niech przeleży dzień jeszcze,

ale lepsze niż proszki są na deszczyk kaloszki.

 

„Co dla zdrowia?” – I. R. Salach

Każde dziecko: duże, małe,

chce mieć zdrowie doskonałe.

I dlatego dzień zaczyna

słodką, pyszną witaminą.

 

Witaminy znakomite

w tym jogurcie są ukryte.

Samo zdrowie znajdziesz także

w ciemnym chlebie – no a jakże!

Zdrowie drzemie w bobowicie,

więc się czujesz znakomicie

zjadasz płatków porcje całą,

by ci siły przybywało.

 

A więc uwierz mi na słowo,

przedszkolaku mały, duży:

jedz owoce i warzywa,

bo to zdrowiu twemu służy.

Piosenki

LISTOPAD

„Jak dobrze mieć rodzinę” Sł. i muz. J. Kucharczyk

  1. Nigdy nie jestem sam, bo rodzinę mam.

Gdy jest mi smutno i gdy jest źle,

Rodzina wspiera mnie.

Ref: Mama i tata przytulą do serca,

siostra i brat zabawią mnie.

Nawet gdy ktoś mi dokuczy, skarci,

cała rodzina kocha się.

  1. Lepiej i łatwiej żyć,

gdy ktoś obok jest.

Kiedy zrozumie, pocieszy mnie.

I zawsze pomóc chce. / 2x

 

„Magiczne miejsce”(sł. i muz. K. Gowik)

  1. Marzył mi się kiedyś dom z żelków i karmelków,

a przed domem słodki płot z dropsów i wafelków.

Wolę jednak to, co mam, bo już wiem,

że mój dom prawdziwy jest, a tamten był snem.

Ref. Teraz wiem, że mój dom to magiczne miejsce.

W każdym kącie tu i tam bije jego serce.

Tutaj jem, tutaj śpię, tutaj skarby swoje mam.

Tutaj czeka mama, tata, tu nie jestem nigdy sam!

  1. Kto by nie chciał królem być, królem i królewną.

Mieszkać w zamku, złoto mieć i zabawek pełno.

Wolę jednak to, co mam, bo już teraz wiem,

że mój dom prawdziwy jest, a zamek był snem.

Ref.: Teraz wiem…

  1. W czarodziejskim świecie być każdy chciałby przecież.

Zaczarować, co się da, na calutkim świecie.

Wole jednak to, co mam, bo już teraz wiem,

że mój dom prawdziwy jest, inne były snem.

Ref. Teraz wiem…

 

„Lekcja zdrowia” (sł. i muz. K. Gowik)

  1. Dziś tu będzie lekcja zdrowia,

a na lekcji zdrowia ja opowiem wam bajeczkę.

Był raz sobie mały ludzik, co chciał wciąż się brudzić

leniuszkiem był troszeczkę.

A co zrobić chciał? Zaraz powiem wam!

Ref.: W komputerze ciągle bywać och, och, och!

Na kanapie przesiadywać, och, och, och!

Zjadać chipsy i słodycze, och, och, och!

Być brudaskiem sobie życzył, och, och, och!

Trzeba z tym ludzikiem zrobić coś,

by zrozumiał, że mało zdrowy z niego gość!

  1. Już posłuchał ludzik lekcji,

w głowę się podrapał i zamyślił na godzinę.

Wziął szczoteczkę, umył zęby,

potem wszedł do wanny i szczęśliwa zrobił minę.

A co robić chciał? Zaraz powiem wam!

Ref.: Już nie siedzieć w komputerze, tak, tak, tak….

Galeria

Kadra

Grupa IV 

mgr Danuta Kaczmarczyk Wychowawca
mgr Urszula Herok-Musialik Wychowawca
Pani Renata Źrebiec Pomoc nauczyciela