Samorządowe Przedszkole nr 44 w Krakowie

Komunikaty

Co planujemy?

MAJ

  1. Moja miejscowość, mój region.
  2. Moja ojczyzna.
  3.  Łąka w maju.
  4. Święto rodziców.

 

Zamierzenia wychowawcze:

Tydzień I

Dziecko:

  • obserwuje architekturę, piękno krajobrazu w miejscu zamieszkania, wymienia znajdujące się w nim zabytki i ważne instytucje,
  • Uczestniczy w zabawach słownikowych i gramatycznych, rozpoznaje herb oraz ciekawe miejsca w swojej miejscowości,
  • Wymienia zalety życia w małej i dużej miejscowości,
  • Skupia uwagę na przekazie literackim,
  • Uczestniczy w ćwiczenia gimnastycznych,
  • zadaje pytania na temat historii i kultury swojej miejscowości,
  • z uwagą słucha innych i wypowiada się na forum grupy,
  • rozpoznaje i nazywa instrumenty, gra na nich,
  • wymienia nazwy wybranych zawodów,
  • bada i porównuje masy przedmiotów na oko i za pomocą wagi,
  • wykonuje ćwiczenia według instrukcji,
  • wymienia cechy charakterystyczne dla miasta i wsi,
  • wyjaśnia pojęcia adresat, nadawca,
  • konstruuje budowle i klocków, maluje farbami kartonowe pudełka, projektuje elewację.

 

Tydzień II

Dziecko:

  • nazywa i opisuje wygląd polskiego godła i flagi narodowej, śpiewa refren polskiego hymnu,
  • stosuje zwroty: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku,
  • wyjaśnia znaczenie słowa stolica, podaje jej nazwę i opisuje herb Warszawy,
  • bierze udział w zabawach matematycznych,
  • wykonuje układ do piosenki,
  • reaguje na umówione sygnały,
  • wskazuje palcem położenie Polski na mapie Europy,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • opisuje symbole Unii Europejskiej, koloruje rysunek flagi Unii Europejskiej,
  • wymienia polskie symbole narodowe i podaje charakterystyczne cechy,
  • maluje farbami na podkładzie z kaszy jęczmiennej.

 

Tydzień III

Dziecko:

  • ogląda, wącha kwiaty, słucha różnych odgłosów na łące, opisuje swoje wrażenia,
  • opisuje charakterystyczne cechy łąki wiosną,
  • nazywa kwiaty i zioła rosnące na łące, występujące na niej zwierzęta,
  • rozpoznaje i nazywa kwiaty rosnące na łące,
  • wyjaśnia w jaki sposób rolnicy wykorzystują łąkę, podaje przykłady,
  • dostrzega symetrię w kształtach owadów,
  • wyjaśnia pojęcie owady, wymienia nazwy owadów żyjących na łące,
  • śpiewa piosenkę,
  • oddaje nastrój utworu muzycznego w piosence,
  • układa i rozwiązuje zagadki,
  • wypowiada się na temat zjawiska tęczy, wymienia kolory występujące w tęczy,
  • rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny zielone,
  • aktywnie uczestniczy w doświadczeniach, wyciąga wnioski,
  • wykonuje przestrzenną sylwetkę biedronki.

 

Tydzień IV

Dziecko:

  • opisuje rolę rodziców w swoim życiu, podaje informacje na temat rodziców, poznaje znaczenie słowa święto,
  • powtarza wiersz z pamięci,
  • wymienia cechy swojej mamy i swojego taty,
  • wykonuje portret rodziców pastelami olejnymi,
  • tworzy zdrobnienia, dobiera określenia przymiotnikowe potrzebne do opisania mamy, formułuje zdania,
  • opisuje wygląd mężczyzny za pomocą określeń przymiotnikowych,
  • wymienia czynności, w których może pomóc tacie,
  • układa zdania do obrazków, kończy rozpoczęte zdania,
  • wypowiada zdanie w podanym rytmie,
  • opowiada o ulubionych zajęciach, zabawach i sportach poszczególnych członków rodziny; wymienia nazwy, w które można się bawić z rodzicami w domu i poza nim,
  • formułuje pełne zdanie,
  • wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wspólnych zabaw.
  • Okazuje swoim rodzicom miłość i szacunek,
  • podaje przykłady niespodzianek dla rodziców; wymienia czynności, w których wykonywaniu może pomóc mamie i tacie,
  • śpiewa piosenki, recytuje wiersze, używając odpowiedniej intonacji głosu, gestu i mimiki.

Wiersze

MARZEC

„Witaminowe abecadło” – S. Karaszewski

Oczy, gardło,włosy, kości
zdrowe są, gdy A w nich gości.
A – w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.
B – bądź bystry, zwinny, żwawy
do nauki i zabawy.
W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.
Naturalne witaminy,
lubią chłopcy i dziewczyny,
bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.
C – to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C – porzeczka i cytryna,
świeży owoc i jarzyna.
Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz je z rybą, jajkiem, mlekiem.
Na krzywicę D jest lekiem.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Mleko, mięso, jajka, sery,
w słońcu marsze i spacery.

„Wiosenna pobudka” – A. Widzowskiej

Wiosna obudziła misia.

Motyl mu na nosie przysiadł.

– Wstań, niedźwiadku! Podaj łapkę.

Zdejmij futro, szal i czapkę!

– Aaaaaaa! – miś ziewnął, wyszedł z jamy.

– Cześć, motylku nakrapiany.

Obudziłeś już borsuka?

Bo już wiosna do drzwi puka!

Borsuk wąchał kwiat sasanki

i z krokusów robił wianki.

pięknej pani borsukowej!

Obudziły się świstaki,

przyleciały śliczne ptaki:

boćki, gęsi i kukułki.

– Fruń, skowronku, po jaskółki!

Kwitną bazie i pierwiosnki:

– Chcemy słonka! Chcemy wiosny!

Wtem zaspany jeż nadchodzi.

  • Gdzie jest… zima? O co chodzi…?

 

„Pokaż, pokaż, marcu, co tam mieszasz w garncu” – E. Stadtmüller

Pokaż, pokaż, marcu, co tam mieszasz w garncu.-

– Mieszam śniegi, mieszam deszcze,

więc na świecie zimno jeszcze.

Szarobure dni,a wiosenka śpi.

Pokaż, pokaż, marcu,co tam mieszasz w garncu.

  • Chociaż chłodno jest na razie,
  • już na wierzbach kwitną bazie, słońce uśmiech śle.
  • Wiosno, pospiesz się! -Pokaż, pokaż, marcu,co tam mieszasz w garncu.

 

„ Afrykański masażyk”

Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze (rysowanie koła)

Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie (rysowanie dwóch małych kół)
Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie palcami chodu słonia)
Przy palmie siedzi małpa  po głowie się drapie (drapanie)
A ja  przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)
Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie delikatnie pięściami)
Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur)

Cała nasza grupa w namiocie się skryła. (rysowanie trójkąta)

Zagadki:

Kot ogromny, pręgowany.
Bywa w cyrku – tresowany. (tygrys)

Chociaż zawsze trąbę nosi,
nikt o koncert go nie prosi. (słoń)

Jest królem,
lecz nie w koronie,
ma grzywę,
choć nie jest koniem. (lew)

Jest wielki, garbaty.
Lecz potrafi jak tragarz
dźwigać ciężki bagaż. (wielbłąd)

Gdy zobaczysz ją w ZOO,
robi Ci się wesoło.
Skacze, broi, miny stroi,
ludzi wcale się nie boi. (małpa)

Piosenki

MARZEC

„Na sawannie” – sł. i muz. K. Gowik

  1. Na sawannie słońce piecze, szumią trawy,

a zwierzęta mają swoje różne sprawy.

Chodzą, biegną i pływają, i fruwają,

więc zobaczmy, jakie ważne sprawy mają.

Gepard głośno chwali się, że jest najszybszy.

Nosorożec martwi się, że jest najbrzydszy.

Zebra twierdzi, że jest tutaj najpiękniejsza,

a żyrafa, że jest przecież najmądrzejsza.

Ref.: Bo to sawanna jest, sawanna pełna słońca.

Bo to sawanna życiem zwierząt tętniąca.

Bo to sawanna tak gorąca, że dla ochłody

zwierzaki ciągle wskakują do wody.

Chlup, chlup, chlup, chlup.

Chlup, chlup, chlup, chlup!

  1. W cieniu wielkich baobabów śpią lamparty.

Hieny dziś opowiadają sobie żarty,

a pod palmą przyczaiła się pantera.

Na akacji siedzi sęp i myśli zbiera.

Na sawannie dzień jak co dzień, bez pośpiechu,

trochę żartów, trochę kłótni, trochę śmiechu.

Na sawannie słońce piecze, szumią trawy,

a zwierzęta mają swoje różne sprawy.

 

„W lesie” – sł. i muz. J. Kucharczyk

  1. Lubię spacerować po lesie zielonym,

obserwować żuki, biedronki i pszczoły.

Kwiatkiem się zachwycić, spróbować poziomkę,

słuchać, jaki piękny las nam daje koncert.

Ref.: Las tak pięknie szumi – szu, szu, szu, szu, szu,

  1. strumyk wody toczy – chlupu, chlupu, chlup.

Pszczoły, osy bzyczą – bzy, bzy, bzy, bzy, bzy,

ptaszek gdzieś zaśpiewa – tirli, tirli, li.

Kukułeczka kuka – kuku, kuku, kuku,

dzięcioł w drzewo stuka – stuku, stuku, stuk.

Cicho jeż przemyka –tupu, tupu, tup.

Leśna gra orkiestra, leśny śpiewa chór.

Leśna gra orkiestra, leśny śpiewa chór.

  1. Tu rosną paprocie, tam mech, jak dywanik,

i leśne jeżyny, i słodkie maliny.

Pod listkiem się schował muchomor czerwony

białymi kropkami pięknie przystrojony.

Ref.: Las tak pięknie szumi –szu, szu, szu, szu, szu .

 

„Żartowniś marzec” – sł. i muz. K. Gowik

  1. Idzie marzec poprzez pola i łąki podmokłe,

a ubranie ma od deszczu prawie całkiem mokre.

Gwiżdże sobie wesolutko, skacze tak radośnie!

Tu napsoci, tam napsoci swojej cioci, wiośnie.

Ref.: W marcu, w marcu jest jak w garncu,

Tak i pogodowy sos!

Kto nie wierzy, ten dostanie prztyczka w nos!

Kap, kap, kap, kap – deszcz.

Ciap, ciap, ciap, ciap – śnieg.

Puk, puk, puk, puk – grad.

Uuuuu – wiatr!

  1. Wiosna wzięła się pod boki,

dzieci jest jej szkoda.

– Oj, ty marcu łobuziaku, co to za pogoda!

Dzieci chcą iść do ogrodu, chcą iść na spacerek.

Przydałby się promyk słońca i ciepły wiaterek.

Ref.: W marcu, w marcu…

  1. Marzec skoczył hop! pod chmury

i mówi do cioci:

– Ciociu wiosno, zaraz słońce cały świat ozłoci.

Ale to jest przecież nudne, gdy tak słońce świeci.

Deszczu, śniegu, gradu troszkę rzucę więc na dzieci!

Ref.: W marcu, w marcu…

Galeria

Kadra

Grupa IV 

mgr Danuta Kaczmarczyk Wychowawca
mgr Urszula Herok-Musialik Wychowawca
Pani Renata Źrebiec Pomoc nauczyciela